ساخت پیاده راه با استفاده از ” بتن تفاله قهوه ” !

ساخت بتن با تفاله قهوه
برای اولین بار در جهان ، پژوهشگرانی که از ضایعات تفاله قهوه برای ساخت بتن استفاده کرده‌ بودند که ۳۰٪ قوی‌تر بود ، ماده نوآورانه خود را با احداث پیاده‌روهایی از این ماده آزمایش می‌کنند تا ببینند چگونه در برابر تردد عابران پیاده عمل می‌کند .
سال گذشته ، پژوهشگران دانشگاه RMIT در ملبورن ، استرالیا ، دریافتند که جایگزینی تا ۱۵٪ از شن مورد استفاده در بتن با ضایعات تفاله قهوه ، بتن را ۳۰٪ قوی‌تر می‌کند . این روش به نوعی با یک تیر دو نشان می‌زند : نه تنها وابستگی به شن ، یک منبع غیرقابل تجدید ، را کاهش می‌دهد بلکه میزان ضایعات آلی فرستاده شده به محل‌های دفن زباله را نیز کاهش می‌دهد و به این ترتیب ، سهم آن در انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد .
ضایعات آلی نمی‌توانند مستقیماً به بتن اضافه شوند زیرا با گذشت زمان تجزیه می‌شوند و باعث تضعیف ماده می‌شوند . بنابراین ، پژوهشگران فرآیندی کم‌انرژی را توسعه دادند که در آن تفاله‌های قهوه در دمای 350 درجه سانتی‌گراد (662 درجه فارنهایت) بدون حضور اکسیژن گرم می‌شوند تا بیوچار ایجاد شود .
ما به طور منظم درباره تحولات احتمالی تغییر دهنده صنعت در حوزه مواد گزارش می‌دهیم ، اما به ندرت شاهد استفاده عملی از آنها هستیم . دانشگاه RMIT با یک شورای دولتی محلی در ویکتوریا ، یعنی شورای ناحیه مَسِدون رِینجِز ، همکاری کرده تا در یک آزمایش جهانی برای اولین بار پیاده‌روهای بتنی تقویت‌شده با ضایعات آلی (که در استرالیا به آنها “footpaths” می‌گویند) را احداث کنند .
تفاله قهوه
تفاله قهوه

تفاله قهوه یکی از دو نوع بتن

یکی با بیوچار تفاله قهوه و دیگری با بیوچار تراشه چوب، در کنار بتن استاندارد که به عنوان کنترل عمل خواهد کرد ، احداث شدند.
شین والدن ، مدیر دارایی‌ها و عملیات شورا ، گفت : ” ما این آزمایش‌ها را در زمین و در شرایط واقعی انجام می‌دهیم.
امروز قرار است مردم روی بتن‌هایی که این محصولات را شامل می‌شوند ، راه بروند و دانشگاه RMIT بازخواهد گشت و آزمایش‌هایی برای بررسی مقاومت آنها انجام خواهد داد . این نه تنها به افزایش سطح دانش پیمانکاران و کارکنان ما کمک می‌کند، بلکه دارای بسیاری از مزایا است که برای جامعه ما اهمیت دارد.
این مزایا شامل کمک به محیط زیست ، عمل به شیوه‌ای پایدار و مهم‌تر از همه کاهش ضایعات دفن شده و ایجاد اقتصادی چرخه‌ای است . “
پژوهشگران بر اساس عملکرد این ماده نوآورانه ، آن را در مقیاس بیشتری پیاده‌سازی خواهند کرد .
راجیو رویچند از دانشکده مهندسی دانشگاه RMIT گفت : ” ما در حال حاضر در بخش زنجیره تأمین کار می‌کنیم تا این محصول را به یک محصول اصلی برای کاربردهای تجاری تبدیل کنیم و فقط به قهوه محدود نیستیم – ما این رویکرد را به تمام انواع مختلف ضایعات آلی گسترش می‌دهیم . هر بیوچاری که از مواد آلی مختلف تولید می‌شود ، ترکیب متفاوتی دارد و علاوه بر تفاوت در محتوای کربن ، اندازه ذرات و قابلیت جذب ، می‌تواند عملکرد بتن را به طرق مختلف افزایش دهد . “
ساخت بتن
ساخت بتن
استفاده از بتن تقویت‌شده با ضایعات آلی می‌تواند به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت و ساز باشد .
راجیو رویچند گفت : ” پژوهش ما امکان کاهش محتوای سیمان مورد نیاز را نیز ایجاد می‌کند . با توجه به اینکه ما به افزایش ۳۰ درصدی در مقاومت بتن حاوی قهوه دست یافته‌ایم ، این می‌تواند محتوای سیمان مورد نیاز را تا ۱۰ درصد کاهش دهد ، بر اساس تجربیات قبلی ما . “
بیشتر بخوانید:  تبلیغ خلاقانه برند قهوه

One thought on “ساخت پیاده راه با استفاده از ” بتن تفاله قهوه ” !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *