قهوه و سلامتی در دوران سالمندی !

قهوه و سلامتی در دوران سالمندی

قهوه و سلامتی در دوران سالمندی !
تحقیقات روی حدود هشت هزار نفر نشان داد ، توده عضلانی در افرادی که قهوه کافئین‌‌دار یا درکل کافئین بیشتری مصرف می‌کردند تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر بود !

مطالعه جدیدی که در نشریه Frontiers in Nutrition منتشر شد ، نشان می‌‌دهد که نوشیدن قهوه بر تغییرات بافت عضلانی ناشی از افزایش سن تاثیر مثبت دارد . این مطالعه جدید به طور خاص نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه احتمالا از بیماری اسکلتی عضلانی «سارکوپنی» که با افزایش سن ، توانمندی جسمی ، توده عضلانی و عملکرد ماهیچه را به خطر می‌اندازد جلوگیری می‌کند .

لوک کیم ، پزشک متخصص سالمندان در کلیولند ، به وری‌ول‌هلت می‌گوید : « این مطالعه مشاهده‌ای به ارتباط مثبت مصرف قهوه و شاخص توده عضلانی پی برد . »

البته کارشناسان تاکید می‌کنند که این مطالعه برای همه افراد صدق نمی‌کند. کیم می‌گوید میان مصرف قهوه و توده عضلانی بیشتر در افرادی که شاخص توده بدنی ( بی‌ام‌آی ) بالاتر دارند ارتباطی پیدا نشد .

محققان برای این مطالعه براساس داده‌های بیش از هشت هزار و ۳۰۰ شرکت‌کننده ، که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ جمع‌آوری شده بود ، پیش رفتند . سن شرکت کنندگان حدود ۴۰ سال بود و بیش از نیمی از شرکت ‌کنندگان زن بودند . نویسندگان در این مطالعه با ارزیابی اسکن‌های تراکم استخوان ، توده عضلانی شرکت‌کنندگان را بررسی کردند . آنها همچنین از طریق یک پرسش‌نامه میزان قهوه مصرفی شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند .

نتایج نشان داد توده عضلانی در افرادی که قهوه کافئین‌‌دار یا درکل کافئین بیشتری مصرف می‌کردند تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر بود . طبق نتایج ، میان مصرف قهوه و توده عضلانی اسکلتی افرادی که شاخص توده بدنی‌شان کمتر از ۳۰ است ، ارتباط مثبتی وجود دارد . البته به گفته کارشناسان ، این مطالعه دلایل را مشخص نمی‌کند و تنها به ارتباط مصرف کافئین یا قهوه و توده عضلانی بالاتر می‌پردازد .

بیشتر بخوانید:  با نوشیدن ۳ فنجان چای در روز چه اتفاقی برای سلامتی شما می افتد؟
قهوه و سلامتی در دوران سالمندی
قهوه و سلامتی در دوران سالمندی-قهوه و سلامتی در دوران سالمندی-قهوه و سلامتی در دوران سالمندی-قهوه و سلامتی در دوران سالمندی-قهوه و سلامتی در دوران سالمندی

با این حال درمورد تاثیر قهوه بر توده عضلانی بیشتر نظریه‌هایی وجود دارد . به باور محققان ، قهوه ترکیبات ضدالتهابی متعدد دارد و بدیهی است که التهاب با کاهش توده عضلانی مرتبط است . بدین ترتیب ممکن است نوشیدن قهوه التهاب بدن را کاهش دهد و درپی آن مسیرهای کاتابولیک ( از دست دادن توده کلی بدن ) نیز کاهش یابد . قهوه و کافئین ممکن است به حفظ « اتوفاژی » – فرایند « بازیافت » سلول‌های پیر – کمک کند ، یا سبب تقویت عملکرد سلول‌های پیش‌ساز سلول‌های ماهیچه‌ای شود .

از آنجایی‌که پژوهش جدید بر جوانان متمرکز نبود ، آسان نیست که بگوییم قهوه برای سیستم اسکلتی-عضلانی‌شان مفید است یا نه . همچنین مشخص نیست که آیا انواع دیگر کافئین، غیر از قهوه ، نیز بر توده عضلانی تاثیر می‌گذارد یا نه و اگر فوایدی دارد تا چه حد است !

با این همه در حالی که هنوز درمورد تاثیر قهوه بر توده عضلانی نظر قطعی منتشر نشده است ، اما به گفته کارشناسان ، اهمیت دادن به ورزش و رژیم غذایی سالم در میانسالی و پیری بسیار مهم است ، زیرا به محافظت از سیستم اسکلتی – عضلانی کمک می‌کند .

بدون توده عضلانی سالم ، بدن ضعیف می‌شود و نمی‌توان به‌راحتی به فعالیت‌های روزمره پرداخت . علاوه بر این ، توده عضلانی کمتر ، بر تعادل تاثیر می‌گذارد و احتمال افتادن را افزایش دهد . به باور کارشناسان از دست دادن تعادل و به‌ناگاه افتادن یکی از عوامل مرگ‌ومیر در افراد مسن است .

بیشتر بخوانید : نوشیدن قهوه و تداخل دارویی !

One thought on “قهوه و سلامتی در دوران سالمندی !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *