پارامترهای تعیین‌کننده میزان کافئین قهوه

پارامترهای تعیین‌کننده میزان کافئین قهوه

پارامترهای تعیین‌کننده میزان کافئین قهوه

دانه‌ی قهوه‌ی روبوستا تا دو برابر بیشتر از عربیکا کافئین دارد. پس هرچه ترکیب پودر قهوه‌ی شما از روبوستای بیشتری تشکیل شده باشد درصد کافئین آن بیشتر است.

درجه‌ی روست قهوه نیز بر میزان کافئین تاثیرگذار است؟

این باور اشتباهی است که افراد فکر می‌کنند هرچه درجه‌ی روست قهوه بیشتر باشد یا قهوه‌شان تلخ‌تر باشد، کافئین بیشتری هم دارد.
در واقع روست بیشتر دانه‌ی قهوه و اصطلاحا تیره‌تر شدن آن، «شاید» موجب افزایش تلخی طعم نهایی شود، اما در میزان کافئین قهوه اثری نمی‌گذارد. چرا که برای ایجاد تغییر شیمیایی در ساختار کافئین و یا به عبارت دیگر برای از بین رفتن کافئین در قهوه به دمایی در حدود ۳۱۵ درجه سانتی‌گراد نیاز است و این در حالی است که دمای روست دانه‌ها به ندرت به ۲۴۵ درجه می‌رسد.
پس اگر ژست تلخ‌خوری به خودتان می‌گیرید با این خیال که سلطان کافئین هستید باید بدانید که به جز تلخ کردن کام‌تان چیز بیشتری به‌دست نمی‌آورید .

سومین عامل میزان آسیای دانه قهوه است

می‌دانیم که هرچه دانه قهوه ریزتر آسیاب شده باشد، سطح بیشتری از آن در تماس با آب قرار گرفته و در نتیجه کافئین بیشتری آزاد می‌کند.
پس آن انواع قهوه که از آسیای ریز‌تر و حتا پودری (مثل قهوه ترک) استفاده می‌کنند کافئین بیشتری دارند.
البته در شرایط یکسان و با فرض ثابت بودن پارامترهای دیگر مثل نسبت قهوه و آب، مدت زمان تماس قهوه و آب، درجه حرارت آب، میزان تلاطم و …

هرچه مدت زمان هم‌نشینی آب و قهوه بیشتر باشد، کافئین بیشتری آزاد می شود.

بیشتر بخوانید:  چای گروه خونی شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *