چای سبز از آنچه فکر می‌کنید مفید‌تر است !

چای سبز
برگ‌های چای سبز منحصربه‌فردند ، زیرا بیشتر از هر نوشیدنی یا ماده غذای دیگر ، « کاتچین » دارند ؛ ترکیبی که از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش سن محافظت می‌کند .
چای ، پس از آب ، پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ در جهان است و دلیل خوبی هم دارد : چای ، به‌ویژه چای سبز ، برای سلامتی بسیار مفید است .
برخی فواید چای سبز به‌خوبی ثابت شده‌اند اما بعضی دیگر هنوز به بررسی و تحقیق بیشتری نیاز دارد . به عنوان مثال ، گاه چهره‌‌های تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی از چای سبز به‌عنوان « اوزمپیک طبیعی » یاد می‌کنند و می‌گویند که به اندازه داروهای کاهش وزن موثر است ؛ ادعایی که محققان علی‌رغم تایید مزیت‌های چای سبز ، آن را اغراق‌آمیز می‌دانند .
مجله تایم به برخی یافته‌های علمی درباره نقش چای سبز در مقابله با چاقی و دیابت ، تقویت سلامتی قلب و مغز و مبارزه با سرطان پرداخته است .

چای سبز : یک معجزه تغذیه‌ای !

چای سبز برخلاف چای سیاه و اولانگ که در فرایند آماده‌سازی تخمیر می‌شوند و کاتچین‌ آن‌ها کاهش می‌یابد ، با کمترین فراوری به دست ما می‌رسد و همین ویژگی آن را به گزینه‌ای سالم‌تر تبدیل می‌کند .
لورا آکوستا ، دانشیار آموزش تغذیه در دانشگاه فلوریدا که در مورد چای سبز تحقیق می‌کند ، می‌گوید : چای سبز حاوی چند نوع کاتچین است اما یکی از آن‌ها با نام ئی‌جی‌سی‌جی (EGCG) قوی‌ترین ترکیب برای محافظت از سلول‌ها و مقابله با التهاب است و این همان چیزی است که چای سبز را خاص می‌کند .

نحوه نوشیدن چای سبز :

آکوستا می‌گوید چای سبز تازه‌دم‌ نسبت به پودرهای چای سبز آماده یا نوع آسیاب‌شده آن ئی‌جی‌سی‌جی بیشتری دارد ، به طوری که محتوای ئی‌جی‌سی‌جی آن می‌تواند از دو تا ۲۰۰ میلی‌گرم در هر وعده تفاوت داشته باشد .
او پیشنهاد می‌کند که اگر از پودر چای سبز استفاده می‌کنید ، بسته‌هایی را انتخاب کنید که روی آن‌ها درج شده حاوی ئی‌جی‌سی‌جی است و بهتر است پس از خرید آن‌ را سریع مصرف کنید . پودرهایی که بیش از شش ماه در قفسه‌ها می‌مانند ، ۳۰ تا ۵۰ درصد کاتچین‌هایشان را از دست می‌دهند و این به معنای کاهش فواید آن برای سلامتی است .
کارشناسان توصیه می‌کنند که بسته به میزان حساسیت خود به کافئین ، روزی دو تا چهار فنجان چای سبز مصرف کنید . زیرا نوشیدن بیش از پنج فنجان چای سبز فواید آن را برای سلامتی کاهش می‌‌دهد . همچنین برای بهره‌مندی از این فواید ، باید مصرف چای سبز را در طولانی‌مدت‌ ــ به مدت سال‌ها ، نه روزها‌ ــ ادامه دهید . زیرا با گذشت زمان ، این فواید اثرشان را به‌صورت تجمعی نشان می‌دهند .

تاثیر چای سبز بر چاقی :

متخصصان تاکید می‌کنند که چای سبز نمی‌تواند جایگزین داروهای چاقی مانند اوزمپیک شود ، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر چای سبز بر هورمون جی‌ال‌پی۱ که باعث احساس سیری و کاهش قند خون می‌شود ، به‌اندازه‌ای که برخی در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌شود ، بالا نیست . در واقع ، بین گروهی که چای سبز مصرف کردند و گروهی که مصرف نکردند ، از این نظر هیچ تفاوت معناداری مشاهده نشد .
یک بررسی تحقیقاتی که سال ۲۰۱۷ انجام شد هم شواهدی مبنی بر تاثیر چای سبز بر سطح قند خون پیدا نکرد . با این حال برخی متخصصان می‌گویند که چای سبز می‌تواند جذب کربوهیدرات‌ها را کاهش دهد و به این ترتیب سطح قند خون را پایین بیاورد . برخی مطالعات هم از تاثیر کاتچین‌های چای سبز بر احساس سیری و کاهش وزن خبر می‌دهند اما محققان تاکید می‌کنند که در این زمینه به تحقیقات بیشتر و جامع‌تری نیاز است .
از طرفی دوز بسیار بالا ئی‌جی‌سی‌جی که در قرص‌های عصاره چای سبز وجود دارد ، ممکن است به کبد آسیب برساند . بنابراین برای بهر‌مند شدن از فواید چای سبز بهتر است از خود آن استفاده و مصرف را به چند فنجان در روز محدود کنید . مصرف بیش از حد چای سبز ممکن است باعث تهوع یا رفلاکس اسید معده شود .

چای سبز و پیشگیری از بیماری‌های قلبی :

نوشیدن منظم چای سبز به سلامت قلب کمک می‌کند . بخشی از این اثر به کاهش فشار خون مربوط می‌شود . همچنین می‌تواند میزان کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد که این آثار می‌تواند به کاهش بیماری‌های قلبی کمک کند .
اکثر تحقیقات روی انسان‌ها نشان می‌دهد که تنها پنج درصد کاتچین‌های چای سبز وارد خون می‌شود . پیشنهاد می‌شود که چای سبز را با منابع ویتامین سی مانند ‌لیموترش یا انواع توت‌‌ها ترکیب کنید تا جذب آن بیشتر شود .

چای سبز و حفاظت از سلامتی مغز :

نوشیدن چای سبز با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون مرتبط است و به حفظ سلامتی مغز کمک می‌کند . کافئین موجود در چای سبز هم می‌تواند به‌ویژه در حفظ تیزبینی ذهن مفید باشد .

چای سبز و مبارزه با سرطان :

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ئی‌جی‌سی‌جی می‌تواند مسیرهای مرتبط با تشکیل تومور را مسدود کند . برخی تحقیقات هم نشان داده که دوزهای بالای چای سبز ممکن است باعث مرگ سلول‌های سرطانی شود ، اما برای اثبات این آثار به تحقیقات بیشتری نیاز است . متخصصان می‌گویند که این احتمالا به خواص آنتی‌اکسیدانی موجود در چای سبز برمی‌گردد که کاهش التهاب را به دنبال دارد .
البته برخی مطالعات هم نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها ، از جمله آن‌هایی که در چای سبز یافت می‌شود ، ممکن است با درمان‌های خاص سرطان مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی تداخل داشته باشند .
بیشتر بخوانید:  هفده خاصیت قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *