فواید چای و قهوه برای سلامتی

فواید چای و قهوه برای سلامتی

چای و قهوه از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان به شمار می آیند ؛ به طوری که چای سیاه پر طرفدار ترین نوع چای است و 78 درصد از کل تولید و مصرف چای را تشکیل می دهد ؛ از طرفی ، در سال 2021 و 2022 ، حدود 166 میلیون کیسه 60 کیلوگرمی قهوه در سراسر جهان مصرف شده است و این رقم هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

محبوبیت این دو نوشیدنی ، دانشمندان و محققان را به سمت بررسی معایب و مزایای آن ها کشانده است :

زمینه های مشترک

جدا از آب ساده ، قهوه و چای جز پر طرفدار ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان هستند . هر دو چیز هایی در خود دارند که به سلامتی شما کمک کرده و بهانه ای برای دور هم جمع شدن با یک دوست هستند – که این هم می تواند برای شما مفید باشد .

اصول اولیه قهوه

دانه های قهوه بر روی درختان پُر گلی رشد می کند که در بیش از 50 کشور در سراسر جهان ، از جمله ایالات متحده (هاوایی) یافت می شوند . ابتدا آنها را برشته و آسیاب می ‌کنند ، سپس برای درست کردن قهوه بسته به اینکه در کجا زندگی می‌کنید و چگونه آن را دوست دارید ، از روش هایی مانند دمی چکه ای ، فشار بخار آب ، جوشاندن ، خیس کردن و … بهره می برند .

فواید چای و قهوه برای سلامتی
فواید چای و قهوه برای سلامتی | اصول اولیه قهوه

اصول اولیه چایی

بیش از دو سوم مردم جهان ، این نوشیدنی را می نوشند ؛ نوشیدنی ای که از برگ درختچه ای به نام Camellia Sinensis تهیه می شود . معمولاً برگ های درختچه چای را برای چند دقیقه در آب داغ دم کرده و سپس چای را به صورت داغ یا روی یخ سرو کنید.

فواید چای و قهوه برای سلامتی
فواید چای و قهوه برای سلامتی | اصول اولیه چایی

چای سبز ، اولانگ ، سیاه : تفاوت چیست؟

تولید کنندگان چای ، برگ ها را خشک کرده و خرد می کنند تا روغن شان خارج شود ، سپس بسته به نوع چایی که می خواهند درست کنند ، آن ها را برای مدتی در معرض هوا قرار می دهند – این فرایند “تخمیر” نامیده می شود ، تخمیر یک واکنش شیمیایی است که بر طعم برگ ها تأثیر گذاشته و آن ها را قهوه ای می کند.

برگ ها هرچه مدت طولانی تری در معرض هوا قرار بگیرند ، در نهایت کافئین بیشتری خواهند داشت . برای چای سبز ، از برگ هایی استفاده می کنند که اصلاً فرایند تخمیر را پشت سر نگذاشته اند ، به همین دلیل است که تقریباً کافئین ندارد . برای هر دو چای اولانگ و چای سیاه ، از برگ هایی استفاده می شود که تخمیر شده اند ، اما مدت تخمیر چای سیاه بیشتر است.

چای سبز ، اولانگ
فواید چای و قهوه برای سلامتی | چای سبز ، اولانگ

رادیکال های آزاد

این مواد شیمیایی می توانند به سلول های شما آسیب رسانده و منجر به کسالت و بیماری شوند . بدن شما وقتی غذا های خاصی را به انرژی تبدیل می کند ، و زمانی که نور خورشید به پوست شما می تابد ، رادیکال های آزاد را می سازد.

همچنین شما می توانید آن ها را از چیز هایی که می خورید و یا می نوشید نیز دریافت کنید . چای و قهوه به بدن شما کمک می کند تا رادیکال های آزاد را با ماده ای که در ترکیب آن ها وجود دارد ، یعنی “آنتی اکسیدان ها” از بین ببرد.

فواید چای و قهوه برای سلامتی | رادیکال های آزاد
فواید چای و قهوه برای سلامتی | رادیکال های آزاد

دیابت نوع 2

چای و قهوه هر دو با کاهش احتمال ابتلا به این بیماری ، ارتباط دارند ؛ زیرا چای و قهوه ، بر نحوه استفاده بدن از قند خون (گلوکز) برای سوخت و ساز ، تأثیر می گذارند .

قهوه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان خاص است که به پایین نگه داشتن قند خون و ثبات بیشتر آن کمک می کند – ویژگی ای که چالش اصلی افراد مبتلا به دیابت است.آنتی اکسیدان های چای نیز می توانند به بدن شما در فرایند تنظیم قند خون کمک کنند.

فواید چای و قهوه برای سلامتی | دیابت نوع 2
فواید چای و قهوه برای سلامتی | دیابت نوع 2

بیماری پارکینسون

قهوه و چای می توانند در برابر این بیماری جدی که به سلول های عصبی مغز شما حمله کرده و حرکت را برای شما سخت می کند ، کمک کنند . برخی از مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند علائم اولیه پارکینسون را کاهش دهد ، در حالی که تحقیقات دیگر حاکی از آن است که نوشیدن قهوه و چای در وهله اول ، از مغز شما در برابر ابتلا به این بیماری محافظت می کند.

بیشتر بخوانید:  اصطلاحات تخصصی دنیای قهوه
فواید چای و قهوه | بیماری پارکینسون
فواید چای و قهوه برای سلامتی | بیماری پارکینسون

بیماری قلبی

پزشکان زمانی فکر می‌ کردند که افراد مبتلا به بیماری های قلبی ، به دلیل وجود کافئین ، باید مصرف چای و قهوه را کاهش دهند ، اما اکنون به نظر می ‌رسد که می توانند از شما در برابر این بیماری محافظت کنند.

در یک مطالعه ، افرادی که 3 تا 5 فنجان قهوه در روز می ‌نوشیدند ، کمتر در معرض تجمع کلسیم در رگ ‌هایی بودند که خون را به عضله قلب می‌ رسانند ، که این می تواند به معنای کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی باشد.

فواید چای و قهوه | بیماری قلبی
فواید چای و قهوه | بیماری قلبی

بیماری کبد

به نظر می رسد کبد عضو دیگری از بدن شماست که احتمالاً از یک فنجان قهوه صبحگاهی سود می برد . نوشیدن 3 فنجان یا بیشتر قهوه در روز ، ممکن است احتمال ابتلا به بیماری مزمن کبد ، سیروز(تشمع کبدی) و سرطان کبد را کاهش دهد و یا حتی به عنوان یک داروی جایگزین برای افرادی باشد که این مشکلات را دارند.

قهوه بیش از 100 ترکیب شیمیایی مختلف را در خود دارد و دانشمندان در تلاشند تا از نحوه عملکرد این ترکیبات و تأثیر آن ها بر کبد انسان ، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

فواید چای و قهوه برای بیماری کبد
فواید چای و قهوه برای بیماری کبد

سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می ‌افتد که خون رسانی به ناحیه خاصی از مغز شما قطع ‌شود و یک فنجان قهوه یا چای در روز می تواند شانس سکته مغزی را در شما کاهش دهند ؛ این ممکن است به این دلیل باشد که قهوه می ‌تواند التهاب را کاهش داده و به کنترل سطح قند خون شما کمک کند؛ همچنین ، نوشیدن چای سیاه با کاهش فشار خون مرتبط است و احتمال سکته مغزی را کاهش می دهد.

فواید چای و قهوه برای سکته مغزی
فواید چای و قهوه برای سکته مغزی

سرطان

قهوه و چای سبز ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه و پروستات کمک کنند ، در حالی که همه انواع چای احتمالاً از شما در برابر انواع سرطان هایی که بر تخمدان ها و معده تأثیر می گذارند ، محافظت خواهند کرد.

محققان بر این باورند که از آنتی اکسیدان های موجود در چای ، از جمله آن هایی که “پلی فنول ها” نامیده می شوند ، باید برای این مورد تشکر کرد!

فواید چای و قهوه برای سرطان
فواید چای و قهوه برای سرطان

 

فواید چای و قهوه برای سنگ صفرا
فواید چای و قهوه برای سرطان

سنگ صفرا

سنگ صفرا قطعات کوچکی از کلسترول سخت شده و سایر موادی است که در کیسه صفرا شما تشکیل می شود – صفرا اندام گلابی شکل کوچکی در نزدیکی شکم شماست که به هضم غذا کمک می کند . اگر سنگ صفرا درمان نشود ، گاهی اوقات می تواند باعث درد و مشکلات جدی سلامتی شود.
خبر خوب این است که قهوه شانس ابتلا به این سنگ های دردناک را کاهش می دهد ؛ زیرا به حرکت مایع در کیسه صفرا کمک کرده و احتمال تبدیل کلسترول به سنگ را بسیار کم می کند.

فواید چای و قهوه برای کاهش وزن
فواید چای و قهوه برای سنگ صفرا

کاهش وزن

اگر به جای نوشیدنی‌ های شیرین ، نوشیدنی‌ های کم کالری مانند قهوه و چای بنوشید ، کاهش وزن برای شما آسان‌ تر می شود . چای و قهوه هر دو می توانند یک روز پُر انرژی ، رضایت بخش و تقریباً بدون کالری را به شما بدهند ، البته اگر مقدار زیادی شکر و شیر و خامه به آن ها اضافه کنید ، تأثیر گذار نخواهند بود ! بنابراین به اصل آن ها پایبند باشید.

فواید چای و قهوه برای سنگ صفرا
فواید چای و قهوه برای سنگ صفرا

در مصرف قهوه و چای زیاده روی نکنید

علیرغم فواید سلامتی قهوه و چای ، کافئین بیش از حد می تواند شما را مضطرب و تحریک پذیر کرده و خوابیدن تان را سخت کند . همچنین مصرف مقدار زیادی نوشیدنی های حاوی کافئین ، جذب و ذخیره کلسیم را کمتر کرده ، که منجر به شکستگی استخوان می شود (کلسیم استخوان ها را قوی نگه می دارد) . اگر در مورد اینکه چه مقدار کافئین برای بدن شما زیاد است سوال دارید ، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع : https://www.webmd.com/food-recipes/ss/slideshow-coffee-tea-benefits

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *