قهوه فیلی | گرانترین قهوه جهان

قهوه فیلی

قهوه فيلی ، گرانترین قهوه جهان

 قهوه ای گران !
باور ندارید؟!
قهوه ای که با مدفوع فیل فرآوری و غنی می شود !
هر فنجان بالای ۱۷۰۰۰۰ تومان
طعم دلپذیری که حاصل از مدفوع فیل است، سازمان های حفاظت از محیط زیست و مدافع حیوانات مخالف استفاده ابزاری از حیوانات و اجبار حیوانات هستند
با این حال صنعت قهوه ! رو به جلو !

قهوه فیلی ، گرانترین قهوه جهان است که تنها در تعداد معدودی هتل و رستوران لوکس در جهان سرو میشود و هر استکان از قهوه فیلی ۵۰ دلار قیمت دارد.

گرانترین قهوه دنیا، قهوه ‘عاج سیاه’ است که در تایلند و با کمک فیل‌ها تولید می‌شود. دستگاه گوارش فیل پروتئین این قهوه را از بین می‌برد و به آن طعمی خاص و منحصر به فرد می‌دهد.

این قهوه را فقط یک شرکت تولید می‌کند و عرضه آن بسیار محدود است. این قهوه حدود یک سال و نیم است که به بازار عرضه شده و هر کیلوی آن ۱۱۰۰ دلار قیمت دارد و در هتل‌های لوکس فنجانی پنجاه دلار به فروش می‌رود.

این قهوه در شمال تایلند تولید می‌شود، در مثلث طلایی و در جایی که فیل‌های سرگردان را پناه می‌دهند.

این مثلث طلایی همان منطقه‌ای است که دومین تولید کننده تریاک و هروئین دنیاست. بیست فیلی که در “بنیاد فیل آسیایی مثلث طلایی” زندگی می‌کنند مسئول تولید این قهوه گران‌بها هستند.

برای تولید قهوه عاج سیاه، از قهوه عربی تایلند که در ارتفاع بالای ۱۵۰۰ متر می‌روید استفاده می‌شود. میوه این گیاهان قهوه را زنان محلی جمع‌آوری می‌کنند.

نحوه ساخت قهوه فیلی

در تعدادی از مراکز نگهداری فیل ها در تایلند دانه های قهوه به فیل ها بعنوان غذا داده میشود و بعد این دانه از مدفوع فیل بازیافت و شسته می شود و با آن قهوه تهیه می شود.

دانه های قهوه در معده فیل مقداری از کافئین خود را از دست می‌دهند. مزه تلخ ترین میابند و بوی آن نیز کمی تغییر می کند. از هر ۳۳ کیلو دانه قهوه خورده شده تنها یک کیلو دانه برداشت میشود.

دیگه عمرا اگه قهوه بخورم، حتی اون ارزونشو !

بسیاری از طرفداران حیوانات مخالف این روش هستند ولی خوب این نوع به حدی درآمدزایی دارد که روی این موضوع سرپوش گذاشته است و البته این روش توسط بومی های آن منطقه انجام می شده است.

شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره یکی دیگر از انواع قهوه به صفحه کپسول های قهوه موزتی مراجعه کنید!

فیل ها میوه قهوه را می خورند. میوه‌ها در طی ۱۵ تا ۷۰ ساعت از دستگاه گوارش فیل عبور می کنند و میوه‌هایی که سالم مانده‌اند دفع می‌شوند.

کار یافتن این دانه ها به عهده همسران فیل‌بانان است. آنها میوه های سالم قهوه را در مدفوع فیل پیدا می‌کنند. پس از شستشوی مفصل، دانه‌ها از درون میوه بیرون آورده و برای بو دادن به بانکوک فرستاده می شوند.

بیشتر بخوانید:  هفده خاصیت قهوه

برای تولید یک کیلو قهوه عاج سیاه به سی و سه کیلو قهوه خام نیاز است چون بسیاری از میوه‌های قهوه را فیلها جویده یا در دستگاه گوارش هضم کرده‌اند و بسیاری از میوه‌ها تخمیر می‌شوند.

علاوه بر این تمام میوه‌های سالم نیز پیدا نمی‌شوند چون مدفوع فیل‌ها در میان درختان و گیاهان گم می‌شود.

بنابراین تولید محصول قهوه فیلی که به گفته شرکت تولید کننده “نادرترین و گران‌ترین” قهوه دنیاست به فعالیت فیل‌ها و البته زنان فیل‌بانان بستگی دارد.

اما حسن این کار چیست؟ تلخی قهوه به دلیل پروتئین آن است و اسید معده فیل این پروتئین را از بین می‌برد.

آمیزش میوه‌های قهوه با دیگر محتویات معده فیل و عمل تخمیری که در دستگاه گوارش گیاهخواران اتفاق می‌افتد باعث طعم ملایم و بخصوص این قهوه می‌شوند. بنابراین محصول قهوه فیلی، قهوه‌ای ملایم است که تلخی معمول را ندارد.

سر فیل‌ها هم از این نمد بی کلاه نمی ماند و هشت درصد درآمد قهوه صرف رسیدگی به این فیل‌های حفاظت شده می‌شود.

نگهداری از فیل‌ها برای تولید قهوه فیلی، ماهی هزار دلار خرج دارد و این پروژه به اینکه این فیل‌ها زیستگاهی داشته و از خطر در امان باشند کمک کرده است.

به نظر نمی‌رسد قهوه در غذای طبیعی فیل‌ها جایی داشته باشد، اما در فصل خشکسالی، فیلهای آسیایی سراغ گیاه قهوه می روند.

برای اطمینان از اینکه قهوه برای فیلها مضر نیست یا باعث اعتیاد آنها نمی‌شود، متخصصان آزمایش‌هایی را در کانادا انجام دادند که نشان داد با خوردن میوه خام قهوه (raw coffee cherries) کافئین وارد خون فیل ها نمی‌شود.

در حال حاضر دسترسی به قهوه فیلی کار راحتی نیست، فقط ثروتمندانی در چهار کشور دنیا در چند هتل لوکس می‌توانند فنجانی از قهوه فیلی را بنوشند، در پنج هتل در مالدیو، سیزده هتل در تایلند، دو هتل در ماکائو و یک هتل در آمریکا.

بلیک دینکین که این پروژه را راه اندازی کرده پیش از اینکه قهوه عاج سیاه را در اختیار هتلی قرار دهد خود به هتل می رود تا بر آموزش کارکنان آن برای سرو قهوه فیلی نظارت کند.

در دنیا یک قهوه دیگر به این روش تولید می شود، لوپی لوواک یا قهوه گربه زباد (civet). این قهوه که تقریبا کیلویی هفتصد دلار قیمت دارد با استفاده از گربه زباد جنگل‌های نخل اندونزی تولید می‌شود.

اما گزارش های زیادی درباره بدرفتاری با این حیوانات وجود دارد و تقریبا نیمی از قهوه‌ای که با این نام به فروش می رسد تقلبی است. گربه زباد همان جانوری که ویروس سارز (SARS) از آن به انسان منتقل شد.

One thought on “قهوه فیلی | گرانترین قهوه جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *