کافئین زدایی از قهوه

کافئین زدایی از قهوه

کافئین زدایی از قهوه

قهوه بدون کافئین، به دلایلی شناخته شده است ولی دارای محبوبیت چندانی بین مخاطبین قهوه نیست. گفته می‌شود که اغلب تولیدکنندگان این محصول، با درنظر داشتن همین عدم محبوبیت، بیشتر این دست قهوه‌ها را، از نژادهای نامرغوبتر و دانه‌هایی که کیفیت پایینی دارند انتخاب می‌کنند و این درحالیست که فرآیند کافئین‌زدایی هم به آن‌ها آسیب می‌زند.

از سوی دیگر، قهوه‌های اسپاشالتی رست شده بدون کافئین که از نژادهای مرغوب تشکیل شده‌اند با لیبلی متفاوت و جلوه ای تجملاتی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدیهی است زمانیکه از دانه‌های مرغوب و فرآوری‌شده با دقت بالا قهوه بدون کافئین تهیه شود، نوشیدنی حاصل کیفیت قابل قبولی خواهد داشت.

از دیدگاه منصفانه، نوشیدن یک قهوه بدون کافئین خوب نیز، هرگز به قهوه‌های معمولی مرغوب هم نمی‌رسد. بدون توجه به اینکه فرآوری آن چقدر استاندارد باشد، این فرآیند دانه‌ها را تغییر می‌دهد و هیچ راهی برای اجتناب از آن وجود ندارد. قهوه به طور طبیعی حاوی کافئین است، درحالیکه سودای کافئین‌زدایی شده فاقد این ماده است. سودای کافئین‌زدایی در واقع “کافئین‌زدایی شده” نیست بلکه “بدون‌کافئین” است.

شاید جالب باشد اگر بدانید که فرآیند ازبین‌بردن کافئین، بر عطر و طعم قهوه که تنها علاقه‌مندی ما به این نوشیدنی است، تاثیرگذار خواهد بود پس شاید آشنایی با این روش هوشمندانه خالی از لطف نباشد.

در گام اول این دانه‌ها هم درست مانند دیگر دانه‌ها، برداشت شده و فرآوری می‌شوند. البته این تا زمانیست که آماده عرضه به بازار می‌شوند و به دستگاه‌های کافئین‌زدایی منتقل شده تا کافئین آن‌ها زدوده شود. اینطور بیان می‌شود که هیچ قهوه‌ای به طور ۱۰۰ درصد بدون کافئین نیست و نهایتا بین دو تا پنج درصد کافئین در قهوه باقی خواهد ماند. هرچند در برخی از روش‌ها این مقدار حتی به ده درصد هم می‌رسد.

بیشتر بخوانید:  مسمومیت به علت مصرف قهوه

در ابتدای فرآیند دانه‌های سبز قهوه خیسانده می‌شوند و این کار با استفاده از بخار آب انجام می‌شود. در حالیکه در این مرحله به منظور آمادگی برای کافئین‌زدایی، دانه‌ها به خوبی خیس می‌شوند. البته این مرحله به دانه‌ها آسیب نمی‌زند. سپس به منظور استخراج کافئین از قهوه، ماده حل‌کننده مخصوص بر روی آن ریخته می‌شود. گفته می‌شود، تفاوت قهوه‌های کافئین‌زدایی شده به نوع و ماده حلال و زمانیست که این مواد بر روی آن‌ها ریخته شده مرتبط می‌گردد.

به خاطر داشته باشید که حتی آب نیز یک ماده حلال است و در واقع آب مایعی است که برای استخراج روغن، عصاره شکر و دیگر مواد طعم‌دهنده حاصل از دانه‌های قهوه به کار می‌رود تا هر صبح فنجان قهوه شما آماده گردد. در نتیجه بدون ماده حلال، نوشیدنی قهوه‌ای هم در کار نخواهد بود.

زمانیکه کافئین جدا شد، ماده حلال با استفاده از فیلتر از دانه‌ها جدا می‌شود، این فرآیند چندین مرتبه تکرار می‌شود تا به حد مطلوبی از کافئین‌زدایی می‌رسیم سپس دانه‌ها با استفاده از بخار شسته شده و جهت بسته‌بندی خشک می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *