کشت قهوه در استرالیا

کشت قهوه در استرالیا

کشت قهوه در استرالیا

تغییرات اقلیمی سرنوشت صنعت قهوه و بقای گیاه قهوه را به خطر انداخته است. حالا پژوهشگران قصد دارند کشت قهوه را به کشورهایی ببرند که تا پیش از این کشت‌گاه قهوه نبوده‌اند. یکی از این کشورها استرالیاست.

به گزارش گاردین گرگ مینهان به گاردین می‌گوید: «تا سال ۲۰۵۰ تقاضا برای قهوه در بازار دو برابر خواهد شد، در حالی که اگر اقدامات جدی انجام نشود نیمی از زمین‌های مناسب برای کشت قهوه دیگر مناسبی کشاورزی نخواهند بود. اگر با تلاش شبانه‌روزی و تحقیق و توسعه راه مناسبی نیابیم، سال ۲۰۵۰ میزان قهوه تولیدی حداقل ۱۸۰ میلیون کیسه‌ کمتر از تقاضا خواهد بود.»
مینهان مدیر پژوهشگاه جهانی قهوه است. این سازمان غیرانتفاعی، راهبر پژوهشی است که در آن ۳۵ گونه‌ی مقاوم قهوه در ۲۳ کشور در سراسر جهان کشت می‌شود تا گونه‌هایی مناسب برای مقابله با تغییرات اقلیمی شناسایی شوند. یکی از کشورهای هدف در این پژوهش استرالیا است؛ کشوری که در صنعت جهانی قهوه با آن‌که از نظر فرهنگ‌سازی برای قهوه‌نوشی صاحب‌سبک به‌حساب می‌آید، اما کشت قهوه در آن متداول نیست. از میان این ۲۳ گونه قرار است ۲۰ گونه در استرالیا کشت شود.
پرفسور گراهام کینگ، استاد دانشگاه ساوترن کراس می‌گوید: «۹۰۰ بوته قهوه‌ از این گونه‌ها قرار است در نیو ساوت ولز استرالیا کشت شود.»
او بر این باور است که در سال‌های آینده به واسطه‌ی تغییرات شدید اقلیمی و افزایش آفت‌های گیاهی سرنوشت کشت قهوه در سراسر جهان به خطر خواهد افتاد: «با پیشرفت تغییرات اقلیمی، بسیاری از مناطق کوهستانی و گرمسیری دیگر مناسب کشت قهوه نخواهند بود. به‌واسطه‌ی جدا بودن استرالیا از سایر خشکی‌های زمین، آفات شانس کمتری برای انتقال به این سرزمین را دارند و این یکی از برگ‌های برنده‌ی کشاورزان قهوه استرالیا است.»
تاثیر تغییرات اقلیمی و افزایش حملات آفات از همین حالا به وضوح قابل لمس است. به عنوان مثال سال ۲۰۱۶ حمله شدید آفت زنگ برگ قهوه در کنار باران‌های پیش‌بینی نشده و خارج از فصل، زیان ۵۰۰ میلیون دلاری به صنعت قهوه آمریکای مرکزی تحمیل کرد و منجر به بیکاری ۳۵۰ هزار کارگر شد.
خشک‌سالی کشاورزان قهوه را وادار کرده از کشت قهوه دست بشویند و به جای آن پرتقال بکارند که به آب کمتری نیاز دارد.
خارج از آمریکای لاتین نوعی آفت میوه قهوه به نام borer شایع شده که پیش از این حداکثر در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا رشد می‌کرده اما حالا در ارتفاعات بالاتر هم ظاهر شده است.
پرفسور کینگ توضیح می‌دهد که نه تنها استرالیا از گزند این آفت‌ها مصون بوده، تغییرات اقلیمی زمین‌های بیشتری در این سرزمین را مناسب کشت قهوه خواهد کرد.
به نقل از او بررسی نتایج کشت آزمایشی گونه‌های جدید حداقل پنج سال زمان می‌برد و نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری دولتی در پروژه است.

بیشتر بخوانید:  نکته ای درباره اسپرسو

قهوه استرالیا:

قهوه استرالیا راه درازی برای خودکفایی پیش رو دارد. در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ به‌طور متوسط ۵۰ مزرعه بزرگ قهوه استرالیا جمعا هزار تن قهوه تولید کردند. این در حالی است که در همین بازه‌ی زمانی ۶۷ هزار تن قهوه از خارج وارد شده است.
افزون بر این میزان کافئین قهوه استرالیا از سایر کشورها ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر است. گیاه قهوه کافئین را به عنوان سلاحی در مقابل تهدیدات جانوری و آفات تولید می‌کند. چون بوته‌ها در خطر آفات نیستند در نتیجه کافئین کمتری تولید می‌کنند.
با وجود آن‌که به احتمال قوی تغییرات اقلیمی زمین‌های مناسب کشت برای قهوه در استرالیا را گسترش خواهند داد، برخی کارشناسان اخطار داده‌اند که هستند مناطقی که دیگر مناسب کشت نخواهند بود. همچنین تغییرات اقلیمی می‌توانند احتمال ابتلا به آفات را افزایش دهند.
مالک یک مزرعه قهوه در منطقه‌ی کوینزلند زتا گریلی به گاردین می‌گوید که تغییرات اقلیمی تاثیر منفی بر کسب‌و‌کار او داشته است. گریلی می‌گوید با خشک شدن هوا پوشش گیاهی منطقه دگرگون شده و بار‌دهی بوته‌های قهوه‌ی مزارعه‌اش کاهش یافته است.
سال گذشته به‌واسطه‌ی تغییر شدید در الگوی بارش، باردهی گیاهان مزرعه گریلی از یک تن در سال به ۱۹ کیلوگرم سقوط کرده است.
تمام این‌ها نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که بدون گونه‌های مقاوم‌تر، کشاورزی قهوه‌ی استرالیا هم شانس چندانی برای دوام آوردن در مقابل تغییرات اقلیمی را ندارد.
پژوهشگاه جهانی قهوه از تمامی صاحب‌نظران و بازیگران قهوه خواسته تا در تلاش این سازمان برای حفظ و توسعه گونه‌های مقاوم‌تر مشارکت کنند. یکی از راه‌های پیشنهادی سازمان جمع‌آوری کمک‌های مردمی از طریق شرکت‌های برشته‌کاری است تا بودجه‌ی پژوهش را تامین کند.
ماری هریس اولسون مدیر اجرایی سازمان تجارت عادلانه‌ی استرالیا (Fairtrade Australia) می‌گوید: «همه باید در یافتن گونه‌های مقاوم‌تر مشارکت کنند. شرایط به حدی بد است که تا سال ۲۰۸۰ ممکن است که گونه‌های قدیمی و اولیه‌ی قهوه همچون قهوه وحشی منقرض شده باشند.»
او می‌افزاید توسعه مزارع قهوه در استرالیا تاثیر تغییرات اقلیمی بر سایر کشاورز قهوه‌ی جهان را کاهش نخواهد داد.
اولسون همچنین از کشاورزان و بازیگران صنعت قهوه می‌خواهد به سمت کشاورزی و صنعت پاک و دوست‌دار محیط‌زیست حرکت کنند. یکی از نکات مهم در این زمینه حرکت به سمت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای چون مشتقات کربن است.
او بر این باور است که برای حفظ تجارت قهوه و این گونه‌ی گیاهی شرکت‌ها و توزیع‌کنندگان قهوه باید مشتریان‌شان را به سمت مصرف گونه‌های مقاوم‌تر سوق دهند و الگوی مصرف سالم‌تر را تبلیغ کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *