قهوه در موزه هنرهای اسلامی مالزی

قهوه در موزه هنرهای اسلامی مالزی

قهوه در موزه هنرهای اسلامی مالزی

موزه هنرهای اسلامی مالزی در کوالالامپور با برپایی نمایشگاهی تحت عنوان «داستان قهوه»، روایتگر راه یافتن این نوشیدنی پرطرفدار به تاریخ جهان اسلام است.

به گزارش پایگاه اینترنتی «استار ۲» و به نقل از ایرنا، مصرف این نوشیدنی در ابتدا با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو بود. به‌طور مثال، قهوه زمانی نوشیدنی شیطان نامیده می‌شد. سلطان «مراد چهارم» در سال ۱۶۳۳، از حاکمان امپراطوری عثمانی برای افرادی که در ملا عام این نوشیدنی تلخ را می‌نوشیدند، حکم اعدام صادر کرد.
همچنین در روایت ها آمده است وی با چهره‌ای مبدل در خیابان‌های استانبول پرسه می‌زد و افرادی را که در حال نوشیدن قهوه بودند، با قداره گردن می‌زد. از سویی، کافی‌شاپ به حدی در انگلستان سده هفدهم محبوبیت یافت که مردان ساعات زیادی را در آنجا صرف می‌کردند تا جایی که زنان را به تنظیم دادخواست‌هایی علیه قهوهمجبور کرد.
گفته می‌شود «فردریک دوم» پادشاه روسیه اواخر سده هجدهم بیانیه‌ای در ممنوعیت مصرف قهوه صادر و مردم را به نوشیدن مشروبات الکلی به جای قهوه ترغیب کرد. وی معتقد بود نمی‌توان روی قدرت تاب‌آوری نظامیانی که قهوه می‌نوشند، در جنگ حساب باز کرد.

در همین حال، نمایشگاه «داستان قهوه» در موزه هنرهای اسلامی مالزی به شرح این وقایع و رویدادهای مرتبط با قهوه می‌پردازد. در برگزاری این نمایشگاه از نقش مهم قهوه در تاریخ اولیه جهان اسلامی الهام گرفته شده است. این نمایشگاه همچنین روح تازه‌ای به میراث فرهنگی مسلمانان می‌دمد، مردمانی که به فرهنگ مهمان‌نوازی‌شان معروفند. اثر هنری در نمایشگاه به نمایش گذاشته نمی‌شود، اما بازدیدکنندگان می‌توانند نظاره‌گر عکس‌هایی مرتبط با قهوه از مجموعه موزه هنرهای اسلامی مالزی باشند.
بر اساس این گزارش، در نمایشگاه دایر در موزه هنرهای اسلامی مالزی همچنین تاریخ اولیه استفاده از قهوه در جهان اسلام شامل نقش آن در فرهنگ، تجارت و مهان‌نوازی مورد‌توجه قرار می‌گیرد. به‌طور سنتی، زوار مسلمان از سراسر جهان که در مکه با هم دیدار می‌کردند، هدایایی از جمله قهوه را بین خود رد و بدل می‌کردند. در حاشیه‌ی این نمایشگاه نشست‌ها و کارگاه‌های جانبی نیز برگزار خواهد شد.
نمایشگاه عکس داستان قهوه تا ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) دایر است.

بیشتر بخوانید:  خواص قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *