قهوه دومین کالای پرفروش در جهان نیست!

قهوه دومین کالای پرفروش در جهان نیست!

قهوه دومین کالای پرفروش در جهان نیست!

منابع و مقاله‌های مختلف، حتی اسناد منتشر‌شده توسط سازمان ملل و بسیاری دانشگاه‌ها قهوه را دومین کالای پرفروش در جهان معرفی می‌کنند. این دعا نه‌تنها درست نیست بلکه از واقعیات فرسنگ‌ها فاصله دارد. جدای از نادرست بودن، تکرار این مدعا ارزش حقیقی صنعت قهوه را کاهش می‌دهد.

بنا بر گزارش سازمان رصد پیچیدگی‌های اقتصادی در دانشگاه MIT، در سال ۲۰۱۵، قهوه نودو‌هشتمین محصول پرفروش در جهان است.

این در حالی است که به صورت تفکیک شده دانه‌ی سبز قهوه در رتبه‌ی ۱۱۴ و دانه‌ی برشته در رتبه‌ی ۳۰۱ قرار دارد.

وقتی لیست کالاها (یا مواد خام) را بررسی کنید باز هم قهوه در مقام دوم قرار نمی‌گیرد و قبل از آن لیست طویلی از مواد قرار دارد. قهوه حتی دومین محصول کشاورزی پرفروش در جهان هم نیست. با قرار گرفتن دانه‌ی سویا در رتبه ۵۴ و گندم در رتبه‌ی ۷۰، دانه‌ی قهوه سومین محصول کشاورزی پرفروش در جهان است. حالا جالب این‌جا است که خون! در رتبه ۳۰ و بالاتر از هر سه‌ی این‌ها قرار دارد. تعجب نکنید بسیاری از کشورها از جمله ایران، برای مصارف پزشکی در دوره‌های زمانی مختلف مجبور به وارد کردن خون می‌شوند.

ولی ریشه‌ی این اشتباه و ادعای غلط که بارها و بارها تکرار شده کجا است؟ یکی از عواملی که ممکن است منجر به این باور غلط شده باشد حجم عظیم قراردادهای پیش‌خرید قهوه است. در این قراردادها تجار متعهد می‌شوند که پیش از برداشت محصول دانه‌های قهوه را از کشاورز بخرند.

بیشتر بخوانید:  آموزش تصویری قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *