قهوه سنتی یزد

قهوه سنتی یزد

قهوه سنتی یزد

شیوه‌ی تهیه قهوه یزد طی روزهای ۴ و ۵ تیر ۹۸ در نشست شورای عالی ثبت میراث ملموس در سرعین اردبیل، به فهرست میراث ناملموس کشور اضافه شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز یزد؛ سید مصطفی فاطمی گفت: قهوه یزدی نوعی قهوه سنتی و بومی در شهر یزد است که به جهت استفاده از هل، گلاب و نبات در تولید آن و همچنین مدت زمان پخت طولانی دارای طعم بسیار خوشمزه و دلچسبی است.
جشن ثبت قهوه یزد به همت مجموعه اطلس کافی یزد و با همکاری اداره میراث فرهنگی استان یزد از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در مسجد جامع جنب کتاب‌خانه وزیری برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: «این نوشیدنی در طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده با تغییراتی که مردمان یزد در مراحل ساخت آن داده‌اند، جایگاه خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی باز کرده و تبدیل به عنصری جدانشدنی و شاخص در مراسم مذهبی این شهر شده است.»
اطلس کافی دستور دم‌آوری قهوه سنتی یزد را چنین شرح داده:

یک پیمانه‌ی هفت گرمی سابه‌ی قهوه، یک پیمانه شکر، یک پیمانه گلاب، نیم فنجان آب سرد را در قهوه‌جوش ریخته و روی حرارت ملایم به‌مدت دو دقیقه دم‌آوری می‌کنیم. ترجیحا قهوه را پیش از قل زدن از شعله دور می‌‌کنیم. بعد از طبخ می‌توان نوشیدنی را با چوب دارچین هم زد.

محمدحسین جلالیان بازرس اتحادیه حلوایی و عصار (کافه تریا) یزد به آیکافی گفت: «مردم یزد طبعی شیرین‌پسند دارند و به‌طور معمول به‌ ازای هر ۱ گرم قهوه، ۱۰ گرم شکر مصرف می‌کنند که این از نظر سلامتی چندان مطلوب نیست. قصد ما از برگزاری این جشن، اصلاح الگوی مصرف قهوه در یزد است تا در عین وفاداری به دستورهای دم‌آوری موجود، بکوشیم از میزان مصرف شکر بکاهیم. همچنین دم‌آوری طولانی قهوه روی حرارت، باعث می‌شود کافئین زیادی به فنجان راه پیدا کند. ما می‌خواهیم مصرف‌کنندگان را تشویق کنیم تا مدت دم‌آوری را کوتاه‌تر کنند.»
معرفی و برندسازی قهوه سنتی یزد به‌عنوان یک نوشیدنی چهارصد ساله و جایگاه‌سازی برای آن از اهداف این جشنواره عنوان شده است. از دیگر برنامه‌های جشنواره ثبت قهوه سنتی یزد می‌توان به تجلیل از پیش‌کسوتان این حرفه در یزد و سخنرانی کارشناس اداره بهداشت اشاره کرد.
جلالیان می‌گوید: «هدف ما این است که قهوه سنتی یزد به منوی کافه‌های امروزی شهر راه یافته و در کنار شیرینی و ترمه، جزو سوغاتی‌های شهر یزد قرار بگیرد.»

بیشتر بخوانید:  قهوه El Injerto یکی از بهترین ها!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد گفت: جشن ثبت ملی قهوه یزدی با هدف آشنایی مردم با شیوه‌ طبخ این نوشیدنی اصیل برگزار شد.

به گزارش مهر، «سید مصطفی فاطمی» با اشاره به برگزاری جشن ثبت ملی قهوه یزدی در فهرست آثار ناملموس کشور گفت: این مراسم با هدف آشنایی مردم با شیوه و اصلاح روش طبخ این نوشیدنی اصیل یزدی برگزار شد.
در این مراسم که به همت مجموعه‌ی اطلس کافی یزد طی روزهای ۲۰ و ۲۱ تیر ۹۸ برگزار شد، مردم شهر یزد از نزدیک با شیوه‌ی اصلاح‌شده‌ی دم‌آوری قهوه‌ی یزد آشنا شدند.

 

One thought on “قهوه سنتی یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *