قهوه و کوتاهی قد کودکان!

قهوه و کوتاهی قد کودکان!

قهوه و کوتاهی قد کودکان!

قهوه باعث کوتاه ماندن قد می‌شود؟

آیا تا به حال سعی کرده‌اید در زمان کودکی یک جرعه از قهوه صبح والدین خود را بنوشید؟ و این پاسخ را شنیده باشید: “شما نمی‌توانید آن را بنوشید! رشد شما را متوقف می‌کند”.

اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟

روی کیم، متخصص غدد اطفال، می‌گوید: “پاسخ به این سوال ساده است: کافئین بر رشد تأثیر نمی گذارد”.

بنابراین، در حالی که هیچ حقیقتی در مورد این افسانه وجود ندارد که کافئین از رشد قد کودکان جلوگیری می‌کند، هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که باید در مورد تأثیرات کافئین بر کودکان و تأثیرات واقعی بر رشد آن‌ها بدانید.

آیا کافئین رشد شما را متوقف می‌کند؟

هیچ مدرک پزشکی علمی وجود ندارد که قهوه، به طور خاص یا کافئین، به طور کلی، رشد را متوقف کند.

دکتر کیم تأیید می‌کند: “کافئین تأثیر معناداری بر قد کودکان ندارد”.

و به نظر نمی‌رسد که هیچ کس کاملاً مطمئن باشد که این باور از کجا سرچشمه گرفته است، اگرچه در طول سال‌ها واقعاً در فرهنگ ما ریشه دوانده است. دکتر کیم دو واقعیت مرتبط با کافئین را که می‌توانند به‌طور آزادانه به داستان مرتبط باشند، بررسی می‌کند.

کافئین یک سرکوب کننده اشتها است!

دکتر کیم خاطرنشان می‌کند: “محرک‌ها کمی اشتها را کاهش می‌دهند و برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کنندگان کافئین ممکن است در معرض خطر کمتری برای برخی بیماری‌های مرتبط با وزن مانند دیابت نوع 2 قرار داشته باشند، اما این به معنای این نیست که تأثیر معنا داری بر رشد کودک داشته باشد”.

کافئین ممکن است بر وزن هنگام تولد تأثیر بگذارد!

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که والدینی که باردار هستند و کافئین مصرف می‌کنند، نوزادان سبک‌تری به دنیا می‌آورند. دکتر کیم می‌گوید: “من فکر نمی‌کنم که چنین چیزی در آگاهی عمومی نفوذ کرده باشد که منبع این افسانه گسترده در مورد مصرف قهوه در دوران کودکی باشد”.

(همچنین شایان ذکر است که کالج آمریکایی زنان و زایمان می‌گوید مصرف متوسط ​​کافئین عامل اصلی سقط جنین یا زایمان زودرس نیست).

چقدر قهوه واقعا بچه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

اگرچه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در حال حاضر دستورالعمل‌های رسمی در مورد کودکان و کافئین ارائه نمی‌دهد، آکادمی اطفال آمریکا می‌گوید هیچ مقدار کافئین برای کودکان بی‌خطر نیست.

دکتر کیم می‌گوید: “برای بچه ها، کافئین پیامدهای بالقوه زیادی برای سلامتی دارد”.

در حالی که ما در مورد کافئین از نظر ارزیابی رشد پرس و جو نمی‌کنیم، این بخشی از ارزیابی ما از نظر مسائلی مانند مشکلات خواب و توجه است.

می‌تواند باعث حالت‌های زیر شود:

  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • اضطراب
  • خواب مختل شده
  • سردرد
  • فشار خون بالا
  • بد خلقی
  • بی قراری یا پرش
  • تشنج
  • ناراحتی معده

در مورد نوشیدنی‌های کافئین‌دار نگرانی دیگری نیز وجود دارد: دکتر کیم هشدار می‌دهد که نوشابه‌ها و نوشابه‌های انرژی‌زا اغلب مملو از قند هستند، بنابراین مصرف آن‌ها مستقیماً با افزایش وزن و چاقی مرتبط است.

بیشتر بخوانید:  قهوه به همراه ... !؟

در واقع چه چیزی بر رشد کودکان تأثیر می‌گذارد؟

دکتر کیم اطمینان می‌دهد: “در رشته من، ما بچه‌هایی را با انواع اختلالات رشد می‌بینیم و کافئین هرگز عاملی  مهم نیست”.

اما اگر قهوه در افزایش قد شما نقشی ندارد، چه نقشی دارد؟

برای کودکانی که در حال رشد هستند، عوامل دیگر در تعیین رشد اهمیت بیشتری دارند. رشد شما را از طریق برخی از آن عوامل کلیدی هدایت می‌شود:

1. ژنتیک

خانواده قد بلندی دارید؟ به احتمال زیاد شما هم قد بلند خواهید بود. ژنتیک قوی‌ترین تاثیر در احتمال رشد قد کودکان است.

دکتر کیم می‌گوید: “قد والدین بیولوژیکی به‌شدت تعیین می‌کند که چه قدی برای بچه‌ها در بزرگسالی طبیعی در نظر گرفته می‌شود”. قد پدربزرگ و مادربزرگ، خاله و عموهای بیولوژیکی شما نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید احتمالاً شما یا فرزندتان چقدر قد خواهید داشت.

2. دریافت کالری کافی

به طور خلاصه، کمبود کالری رشد را متوقف می‌کند. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که نوزادانی که در خانواده‌هایی که در معرض فقر هستند متولد می‌شوند، احتمالاً از نظر قد کوچک‌تر هستند.

3. غذاهای مغذی

این مورد فقط در مورد کالری نیست بلکه در مورد توزیع صحیح مواد مغذی است. تغذیه خوب یکی از کلیدهای رشد سالم کودک، از جمله رشد فیزیکی است.

دکتر کیم می‌گوید: “کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی‌های سالم بلوک‌های ساختمانی هستند که برای سوخت و ساخت بدن ما استفاده می‌شوند و همگی برای رشد طبیعی دوران کودکی مهم هستند”.

4. کمبود ویتامین یا ریزمغذی‌ها

کلسیم، ویتامین D، ویتامین C و غیره همگی نقش کلیدی در نحوه رشد سلول‌ها و ساخت بافت دارند. اگر بچه‌ها مقادیر مناسبی دریافت نکنند یا کمبود شدید ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های خاص داشته باشند، ممکن است رشد آن‌ها تحت تاثیر قرار گیرد.

دکتر کیم می‌گوید: “یک مولتی ویتامین عمومی هرگز ایده بدی نیست، به‌ویژه اگر کودک شما اهل خوردن غذا باشد”.

5. اختلالات رشد

گاهی اوقات، یک کودک می‌تواند والدین قد بلند و رژیم غذایی عالی داشته باشد اما هنوز آنطور که انتظار می‌رود رشد نمی‌کند. کمبود هورمون و سایر مسائل می‌تواند باعث اختلالات رشد شود، حتی بدون داشتن سابقه خانوادگی.

دکتر کیم می‌گوید: “این یکی از دلایلی است که چرا برای بچه‌های در حال رشد مهم است که سالانه ویزیت سلامتی داشته باشند. ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه متوجه خواهد شد که در نمودار رشد، می‌تواند برخی آزمایش‌ها یا ارجاع‌های مورد نیاز را انجام دهد”.

6. محیط زندگی دوست داشتنی و سالم

دکتر کیم می‌گوید: “محرومیت شدید از عشق و محبت می تواند بر رشد دوران کودکی تأثیر منفی بگذارد. بنابراین علاوه بر غذاهای سالم، یک محیط عاطفی سالم برای بچه‌ها مهم است تا به پتانسیل کامل خود رشد کنند – از نظر جسمی و عاطفی.

One thought on “قهوه و کوتاهی قد کودکان!

  1. میثم قهرمانی سودمند میگوید:

    بسیار مطلب موثقی بود بنده به عنوان پزشک و یک عضو کوچیک از انجمن پاسارگاد تاباک
    بهتون افتخار می کنم ماسترو رحیمی عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *