قهوه و گرمايش زمين

قهوه و گرمايش زمين

قهوه و گرمايش زمين

صبح‌ها در حالی‌که جرعه‌ای از اسپرسوی‌مان را می‌نوشیم و تیتر روزنامه‌ها را دنبال می‌کنیم، تغییرات هوا تهدید چندانی محسوب نمی‌شوند.

اما اگر چند هزار کیلومتر سفر کنید تا به منبع کافئینی که جیره روزانه‌مان را تامین می‌کند برسید، اوضاع چندان بر وفق مراد نیست!
از چند سال پیش فعالان حوزه قهوه در نشریات آمریکا و سایت‌ها درباره‌ی پدیده‌ی Peak Coffee ابراز نگرانی کردند. پیک کافی برآمده از پیک اویل (Peak Oil) به وضعیتی اشاره می‌کند که بیشترین استخراج از منابع نفتی صورت می‌گیرد و استخراج به سقف می‌رسد. به همین ترتیب پیک کافی به موقعیتی از زمان اشاره می‌کند که مزرعه‌های قهوه به خصوص مزارع در مناطقی که برای کشت گونه‌ی عربیکا مناسب هستند (مثلا کلمبیا) بر اثر عوامل زیست‌محیطی و تغییر آب و هوا به اندازه‌ی نیاز بازار، محصول تولید نمی‌کنند. در گزارش‌ها ‌آمده در سال‌های اخیر کشاورزان محصول کمتری برداشت کرده‌اند و در نتیجه کمپانی‌هایی که مزرعه‌هایشان در آن نقاط قرار دارد با افزایش قیمت قهوه مواجه شده‌اند. کسانی که در این سال‌ها از پیک کافی ابراز نگرانی کرده‌اند بیم این را دارند که قهوه کم‌کم نایاب شود و سطح دسترسی‌ به آن این‌قدر فراگیر نباشد که بتوان از آن به عنوان نوشیدنی عادی روزمره استفاده کرد!
درختان حساس عربیکا نمی‌توانند با شرایط جدید و پیش‌بینی‌ناپذیری کنار بیایند که نتیجه‌ی گرم شدن کره‌ی زمین هستند!
حتي يك لحظه بدون قهوه تصورش برام سخت است !
اميرحسين رحيمي

لینک های مفید:

فندک زیپو

پیپ

توتون

قهوه جوش

انجمن قهوه

بیشتر بخوانید:  قوانین کافی شاپ ‏Petite Syrah

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *