نوشیدن قهوه و تداخل دارویی !

نوشیدن قهوه و تداخل دارویی !
مطالعات نشان می‌دهد که قهوه معده را تحریک می‌‌کند و و روند زمانی هضم غذا در سیستم گوارش را تغییر می‌دهد . از همین رو قهوه صبحگاهی ممکن است با دارویی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد و سرعت جذب آن به خون را تغییر دهد . این بدان معنا است که نوشیدن قهوه هم‌زمان با مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند روی عملکرد داروها تاثیر بگذارد .
در سال ۲۰۲۰ گروهی از محققان به بررسی تاثیر قهوه روی داروها پرداختند. طبق گزارش آن‌ها ، « قهوه به طور قابل‌توجهی بر جذب ، توزیع ، سوخت‌وساز و ​​دفع بسیاری از داروها اثر می‌گذارد » . البته این درباره همه داروها صدق نمی‌کند . نشریه سلامت ۱۰ مورد از این داروها را برشمرده است :

داروی تیروئید :

اگر کم‌کاری تیروئید دارید ، به این معنا است که غده تیروئید شما به اندازه کافی از این هورمون تولید نمی‌کند . این امر موجب افزایش وزن ، خشکی پوست ، درد مفاصل ، ریزش مو و قاعدگی‌های نامنظم در زنان می‌شود . به منظور کمک به تعادل هورمونی ، برای بیماران داروهای لووتیروکسین یا سایر داروهای تیروئید تجویز می‌شود . طبق نتایج پژوهش‌ها، نوشیدن قهوه هم‌زمان با مصرف داروی تیروئید میزان جذب و اثربخشی دارو را کاهش می‌دهد .

داروی سرماخوردگی یا آلرژی :

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان داروی سرماخوردگی یا آلرژی مصرف می‌کنند که اغلب حاوی محرک‌های سیستم عصبی مرکزی مانند «سودوافدرین»‌ یا ضد احتقان‌اند . قهوه هم یک محرک به شمار می‌رود . بنابراین هم‌زمانی مصرف قهوه و قرص آلرژی علائمی مانند بی‌قراری و ناتوانی در خوابیدن را افزایش می‌دهد .

داروی دیابت :

اگر قهوه را با شیر و شکر مخلوط کنید ، قند خونتان افزایش می‌یابد و عملکرد داروی دیابت را تضعیف می‌کند . علاوه بر این شواهد حاکی از آن است که کافئین نشانه‌های ابتلا به دیابت را وخیم‌تر می‌کند. بر اساس مطالعه منتشرشده انجمن دیابت آمریکا ، نوشیدن هر ماده حاوی کافئین ، مانند قهوه ، ممکن است سطح انسولین و قند خون را بالا ببرد . البته این مطالعه کوچک بود و تحقیقات بیشتری موردنیاز است اما محققان می‌گویند کافئین بیش از حد کنترل قند خون را مشکل می‌‌کند .

داروی آلزایمر :

بیماری آلزایمر یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر در جهان است و بیشتر، افراد بالای ۶۵ سال را درگیر می‌کند . این اختلال مغزی از دست دادن عملکرد شناختی را به دنبال دارد و به همین دلیل فرد بیمار در انجام دادن کارهایی مانند فکر کردن ، به خاطر سپردن یا کارهای روزانه با مشکل مواجه می‌شود . نوشیدن قهوه عملکرد داروهای آلزایمر مانند دونپزیل ، ریواستیگمین و گالانتامین را مختل می‌‌کند .

داروی آسم :

آسم بیماری مزمنی است که ریه‌ها را درگیر می‌کند و باعث تحریک و التهاب راه‌های هوایی می‌شود و عوارضی چون مشکلات تنفسی ، سرفه ، خس‌خس سینه و احساس سفتی در قفسه سینه دارد . بسیاری از افراد مبتلا به آسم در دوره عود بیماری، از داروهای گشادکننده نایژه (برونش) مانند آمینوفیلین یا تئوفیلین استفاده می‌کنند . این داروها با آرام کردن مجاری هوایی ، تنفس را تسهیل می‌کنند اما عوارض جانبی مانند سردرد ، بی‌قراری ، درد معده و تحریک‌پذیری را به همراه دارند . از همین رو نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین خطر این عوارض جانبی را افزایش می‌دهد .

داروی پوکی استخوان :

پوکی استخوان عارضه‌ای است که استخوان‌ها را ظریف و شکننده می‌کند و خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد . این بیماری در زنان و به‌ویژه کسانی که دچار یائسگی شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود . داروهایی مانند ریزدرونات یا ایباندرونات از پوکی استخوان پیشگیری و درمان می‌کنند اما این داروها را نباید هم‌زمان با نوشیدن قهوه مصرف کرد ، زیرا تاثیر دارو را کاهش می‌دهد .

داروهای ضد افسردگی :

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده ، یک نفر از هر ۱۰ نوجوان و بزرگسال روزانه داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنند . این داروها بیشتر برای افراد در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی تجویز می‌شوند و در دهه‌‌های اخیر به شکل فزاینده‌ای بیشتر شده‌اند . قهوه بر نحوه واکنش بدن به داروهای افسردگی مانند فلووکسامین ، آمی تریپتیلین ، اسیتالوپرام و ایمی پرامین تاثیر می‌گذارد . به عنوان مثال ، فلووکسامین به طور خاص آثار جانبی معمول کافئین را افزایش می‌دهد و عوارضی مانند بی‌خوابی و تپش قلب به دنبال دارد .

داروهای ضدروان‌پریشی :

افرادی که با اسکیزوفرنی ، شیدایی ، اختلال افسردگی جدی و سایر مشکلات سلامت روان زندگی می‌کنند ، داروهای ضدروان‌پریشی را مصرف می‌کنند . مصرف داروهایی مانند فنوتیازین ، کلوزاپین، هالوپریدول و اولانزاپین اگر با نوشیدن قهوه هم‌زمان باشند ، در بدن به شکل متفاوتی تجزیه می‌شوند و بدن میزان کمتری دارو جذب می‌کند .

داروی فشار خون :

ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا دچارند . فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد . این بیماری شایع خاموش است و به‌ندرت علامت‌هایی را آشکار می‌کند . بسیاری از افراد از داروهای فشار خون مانند وراپامیل یا پروپرانولول استفاده می‌کنند که با پایین‌‌ آوردن ضربان قلب تاثیر می‌گذارند . این بدان معنا است که قلب مجبور نیست برای پمپاژ خون به تمام سلول‌های بدن ، سخت کار کند . با این حال ، نوشیدن قهوه هم‌زمان با مصرف داروهای فشار خون مانند فلودیپین باعث کاهش جذب دارو در بدن می‌شود .

ملاتونین :

ملاتونین هورمون طبیعی بدن است که برای ایجاد حس خواب‌آلودگی در شب تولید می‌کند . این هورمون با غروب خورشید تحریک می‌شود و به مغز سیگنال می‌دهد که زمان استراحت فرا رسیده است . برخی افراد برای درمان بی‌خوابی داروی ملاتونین مصرف می‌کنند که می‌توان آن را به شکل مکمل و بدون تجویز پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد ، اما قهوه محرکی است که تولید هورمون ملاتونین را کاهش می‌دهد .
اگر ملاتونین را هم‌زمان با نوشیدن قهوه مصرف کنید ، باید بدانید که آن‌ها اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند .
بیشتر بخوانید:  تولید قطعات خودرو با پسماند قهوه

One thought on “نوشیدن قهوه و تداخل دارویی !

  1. دکتر هما ارژنگی میگوید:

    بسیار مطلب بی نظیری بود
    دوستانی که دارو میخورن باید خیلی مواظب این موضوع باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *