قهوه سرد دَم یا cold brew چیست !؟

قهوه سرد دَم یا cold brew چیست !؟

قهوه سرد دَم یا cold brew چیست !؟

در مورد «Cold brew» یا “قهوه سرد دَم” تا به حال چیزی شنیده‌اید؟ اگر بخواهیم به طور بسیار ساده قهوه سرد دَم را معرفی کنیم باید این‌طور بگوییم: قهوه عصاره گیری شده به وسیله آب سرد. طرز تهیه قهوه سرد دَم و همه چیز در مورد قهوه سرد دَم را در این مقاله بخوانید :
همان‌طور که از نام قهوه سرد دَم مشخص است تفاوت آن با سایر انواع قهوه عصاره‌گیری به وسیله آب سرد است. در حقیقت همین تعریف ساده تفاوت‌های آن را با قهوه عصاره‌گیری شده توسط آب داغ مشخص می‌کند. به عبارت دیگر در طرز تهیه قهوه سرد دَم همان‌طور که از نامش پیداست حرارت نقشی ندارد، بلکه این زمان است که باعث عصاره گیری از سابه قهوه می‌شود. برای درست کردن قهوه سرد دم گاهی حتی 24 ساعت برای صورت گرفتن یک عصاره گیری قابل قبول با آب سرد زمان لازم است. معمولا قهوه عصاره گیری شده از لحاظ طعم بسیار شفاف و شیرین و از نظر عطر و بو بسیار خوش عطر است. نکته حائز اهمیت این نوع قهوه اسیدیته کمتر آن نسبت به قهوه‌های عصاره گیری شده به روش‌های دیگر است. بنابراین می‌توان آن را به آن‌دسته از علاقمندان قهوه که سیستم گوارشی حساسی دارند و معمولا پس از مصرف قهوه دچار ناراحتی سیستم گوارشی می شوند به عنوان یک قهوه مناسب تجویز کرد. روش های متفاوتی برای طرز تهیه قهوه سرد دَم وجود دارد ولی به طور کلی می‌توان روش تهیه آن را به این شکل تعریف کرد: مجاورت آب سرد با سابه قهوه نسبتا درشت آسیاب شده و استخراج کافئین و روغن ها، قندها و… در طول چند ساعت.

دو تفاوت عمده قهوه سرد دَم و قهوه عصاره گیری شده با آب داغ :

علاوه بر تفاوت‌های زیادی که از لحاظ عطر و طعم بین این دو حالت عصاره گیری وجود دارد از لحاظ شیمیایی هم دو تفاوت عمده میان قهوه سرد دَم و قهوه عصاره‌گیری شده با آب داغ وجود دارد، یکی میزان اسید عصاره‌گیری شده است که در اندازه‌گیری‌های مختلف گاهی حتی تا 60-70% کمتر اسید در نوشیدنی نهایی وجود دارد. تفاوت دیگر که همواره جای بحث دارد میزان کافئین قهوه عصاره‌گیری شده است. کافئین حلالیت پذیری نسبتا زیادی در آب داغ دارد ولی در دمای محیط، حلالیت پذیری بسیار پایینی دارد و در نتیجه اگر فقط این نکته را در نظر بگیریم قهوه سرد دَم باید کافئین بسیار پایینی داشته باشد. ولی نکته اینجاست که زمان تماس آب با سابه قهوه در روش سرد دَم بسیار بیشتر است و لذا زمان بیشتری برای استخراج کافئین وجود دارد. از سوی دیگر از لحاظ نسبت وزن آب و قهوه در این دو روش تفاوت‌هایی وجود دارد. معمولا در روش سرد دَم گاهی برای مقداری یکسان آب تا 2 برابر قهوه بیشتری استفاده می‌شود. بنابراین با وجود پارامترهای زیادی که در میزان کافئین نهایی قهوه سرد دَم وجود دارد نمی‌توان به این پرسش پاسخ قطعی داد .

بیشتر بخوانید:  تولید قطعات خودرو با پسماند قهوه

طرز تهیه بسیار آسان قهوه سرد دَم در منزل :

روش ها و وسایل متنوعی برای تهیه قهوه سرد دَم وجود دارد که برخی از آن ها برای مصرف کننده خانگی در دسترس نیست. اما ساده‌ترین روش برای تهیه قهوه سرد دم در منزل را در ادامه به شما آموزش می‌دهیم.
یک ظرف شیشه‌ای دهان گشاد تهیه کنید که حداقل پانصد میلی‌لیتر آب را در خود جای دهد. با توجه به حجم ظرف به ازاء هر پانصد سی سی آب، پنجاه تا شصت گرم قهوه را به صورت کاملا درشت آسیاب کنید. ابتدا قهوه آسیاب شده را در ظرف بریزید و آب سرد را به آن اضافه کنید. ترکیب آب و قهوه را به آرامی هم بزنید تا محلول نسبتا یکدستی حاصل شود. حالا درب ظرف را بگذارید و آن را به مدت دوازده تا بیست و چهار ساعت داخل یخچال بگذارید. بعد از زمان محلول حاصل به وسیله صافی ریز فیلتر کنید تا ذرات درشت قهوه جدا شوند. برای حصول نتیجه بهتر می‌توانید تا دو یا سه مرتبه قهوه عصاره گیری را صاف کنید.
اکنون محلول فیلتر شده آماده استفاده است و می توانید با آب سرد آن را رقیق کنید و یا فقط با افزودن یخ نوشیدنی خود را رقیق و به صورت خنک میل کنید. قهوه عصاره‌گیری شده در این روش می‌تواند تا دو هفته در یخچال نگهداری شود ولی به مرور طعم تازگی و شفاف خود را از دست می‌دهد. بنابراین بهتر است آن را در همان دو یا سه روز اول مصرف کنید. قطعا قهوه سرد دم یک نوشیدنی گوارا برای روزهای گرم تابستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *