آیا نوشیدن قهوه باعث کم آبی بدن می‌شود!؟

آیا نوشیدن قهوه باعث کم آبی بدن می شود

آیا نوشیدن قهوه باعث کم آبی بدن می‌شود!؟

این یک باور عمومی است که قهوه دارای اثرات کم‌ آبی است. اما آیا قهوه باعث کم آبی بدن شما می‌شود؟ احتمالا نه. مطالعات نشان می‌دهد که بعید است مصرف متوسط ​​قهوه منجر به کم آبی بدن شود!

شهرت قهوه برای ایجاد کم‌ آبی بدن ممکن است ناشی از اثرات مدر خفیف آن یا خشکی دهانی باشد که بسیاری از قهوه‌‌نوشان پس از نوشیدن فنجان صبحگاهی تجربه می‌کنند.

اثرات ادرارآور بودن قهوه

این مقاله به بررسی علمی اثرات ادرارآور بودن قهوه و تأثیر آن بر سطح هیدراتاسیون بدن می پردازد. همچنین توضیح می‌دهد که چرا ممکن است پس از نوشیدن قهوه احساس تشنگی کنید و چگونه تشخیص دهید که دچار کم آبی شده‌اید!

کافئین، کم آبی بدن و اثرات دیورتیک

قهوه حاوی کافئین است، یک محرک طبیعی که هوشیاری، تمرکز و عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد. کافئین همچنین یک ادرارآور خفیف است، به این معنی که تولید ادرار را افزایش می‌دهد. اگر بعد از نوشیدن قهوه بیشتر ادرار می‌کنید، منطقی است که تصور کنید می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که اینطور نیست!

تحقیقات نشان می‌دهد که برای کسانی که قهوه می‌نوشند، قهوه به اندازه آب، آب‌رسان است.

یک الی چهار روز طول می‌کشد تا بدن نسبت به اثرات کافئین، از جمله اثر ادرارآور آن، عکس‌‌العمل نشان دهد. بنابراین، افرادی که به طور منظم قهوه می‌نوشند، نسبت به کسانی که گاه‌به‌گاه یک فنجان قهوه می‌نوشند، با احتمال کمتری با افزایش خروجی ادرار مواجه می‌شوند.

این لزوماً به این معنا نیست که هر زمان که احساس تشنگی کردید باید به سراغ نوشیدنی کافئین‌دار بروید. وقتی صحبت از مصرف کافئین می‌شود، اعتدال عنصر کلیدی است.

مصرف چهار فنجان یا بیشتر قهوه در روز – یا بیش از 400 میلی گرم (میلی گرم) کافئین – برون‌دهی ادرار را برای مصرف‌کنندگان معمولی قهوه افزایش می‌دهد که ممکن است کمی کم آبی بدن باشد. یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که قهوه حاوی مقادیر زیاد کافئین، برون‌دهی ادرار را (در عرض دو تا سه ساعت پس از مصرف) بیشتر از قهوه حاوی مقادیر کمتر افزایش می‌دهد.

چه مقدار آب در قهوه وجود دارد؟

قهوه بیشتر آب است. محتوای آب در یک فنجان قهوه بسته به نوع دانه قهوه، درجه برشته شدن (روشن در مقابل تیره)، روش دم کردن و نسبت قهوه به آب می‌تواند متفاوت باشد.

برای مثال، یک شات اسپرسو حاوی آب کمتری است نسبت به قهوه دمی و دانه‌های قهوه با برشته‌گی روشن نسبت به دانه‌های برشته تیره غلظت کافئین بیشتری دارند.

به طور متوسط، آب 98 درصد از حجم کل فنجان استاندارد 6 اونس قهوه دم شده را تشکیل می‌دهد. این بدان معناست که یک فنجان قهوه 6 اونس حاوی حدود 5.88 اونس آب است. اگرچه قهوه می‌تواند در مصرف مایعات روزانه شما نقش داشته باشد، اما آب ساده همچنان بهترین گزینه برای هیدراته ماندن بدن شماست.

چرا قهوه باعث خشکی دهان می‌شود؟

برخلاف تصور رایج، خشکی دهان بعد از نوشیدن قهوه به دلیل کم آبی بدن نیست. قهوه حاوی تانن است – ترکیباتی که مسئول طعم تلخ قهوه و اثرات خشکی دهان هستند.

تانن‌ها به پروتئین‌های موجود در بزاق متصل می‌شوند و آن را غلیظ‌تر می‌کنند و در روان‌کردن دهان شما مؤثرتر می‌شوند و منجر به احساس خشکی دهان می‌شوند.

آیا می‌توانید اثرات ادرارآور قهوه را متوقف کنید؟

اگر به طور منظم قهوه می‌نوشید و مصرف خود را به کمتر از 400 میلی گرم کافئین در روز محدود کنید، قهوه احتمالاً بدن شما را کم آب نمی‌کند. اما اگر زیاد قهوه می‌نوشید و نگران دهیدراته شدن هستید، می‌توانید هرگونه از دست دادن مایعات را جبران کنید و هیدراته بمانید.

بیشتر بخوانید:  قهوه و پیشگیری از بیماری‌ها

قهوه با محتوای کافئین کمتر را انتخاب کنید

کافئین ماده‌ای در قهوه است که باعث دیورز (افزایش خروجی ادرار) می‌شود، بنابراین نوشیدن قهوه با محتوای کافئین کمتر می‌تواند به کاهش اثرات ادرارآور آن کمک کند. قهوه بدون کافئین و یا کافئین کمتر گزینه‌های خوبی هستند. همچنین می‌توانید قهوه خود را در خانه دم کنید و به ازاء هر فنجان آب مقدار کمتری قهوه اضافه کنید.

 در طول روز آب بنوشید

برای مقابله با از دست دادن مایعات بالقوه قهوه، مایعات زیادی بنوشید. آب بهترین انتخاب برای هیدراتاسیون است، اما می‌توانید مایعات دیگری مانند شیر، چای و آب میوه را نیز بنوشید.

محدودیت های خود را بشناسید

اگر به کافئین حساس هستید یا متوجه شدید که بعد از نوشیدن آن بیشتر ادرار می کنید، مصرف قهوه خود را کاهش دهید یا از گزینه‌های قهوه کم کافئین استفاده کنید.

قهوه خود را هوشمندانه انتخاب کنید

برخی از انواع قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به سایرین هستند. دانه‌های قهوه برشته شده روشن معمولاً حاوی مقادیر کمی کافئین بیشتر از دانه‌های برشته تیره هستند.

سرعت مصرف خود را افزایش دهید

نوشیدن چندین فنجان قهوه غلیظ در مدت کوتاهی می‌تواند اثرات ادرارآور آن را تشدید کند. سعی کنید میزان مصرف روزانه خود را افزایش دهید تا از دست دادن بیش از حد مایعات جلوگیری کنید.

در مقایسه با قهوه، آیا چای آب‌رسان‌تر است؟

در مقایسه با قهوه، چای معمولاً آب‌رسان‌تر است زیرا حاوی کافئین کمتری است. مقدار کافئین موجود در چای بسته به نوع چای، روش دم کردن و زمان دم کردن، متفاوت است. در زیر به تفکیک محتوای کافئین در هر وعده 8 اونس قهوه و چای آمده است:

Beverage  Caffeine

Coffee  95 mg

Black tea  48 mg

Green tea  29 mg

Oolong  38 mg

Herbal tea  Caffeine-free

به طور کلی، چای منبع خوبی برای هیدراتاسیون است، به خصوص اگر چای با محتوای کافئین کم، مانند چای سبز یا چای گیاهی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با خیساندن آن برای مدت کوتاه‌تری، محتوای کافئین چای را کاهش دهید.

علل کم آبی بدن

قهوه به احتمال زیاد باعث کم آبی بدن شما نمی‌شود. با این حال، عواملی که باعث می‌شوند بدن مایعات را سریع‌تر از آنچه می‌توانید جایگزین کنید، از دست بدهد عبارتند از:

  • تعرق مفرط
  • استفراغ
  • اسهال
  • ننوشیدن مایعات کافی
  • تکرر ادرار ( معمولاً به دلیل برخی بیماری ها یا داروها )

قهوه حاوی کافئین است، یک محرک با اثرات مدر خفیف. ممکن است متوجه شوید که بعد از نوشیدن قهوه بیشتر ادرار می کنید، اما مقدار مایع از دست رفته از طریق ادرار برای ایجاد کم آبی کافی نیست.

بیشتر مردم می‌توانند با خیال راحت از قهوه لذت ببرند بدون اینکه نگران کم آبی بدن باشند. نوشیدن بیش از چهار فنجان در روز ممکن است خطر کم آبی خفیف را افزایش دهد. نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز می‌تواند اثرات کافئین را کاهش دهد و اطمینان حاصل کند که می‌توانید از نوشیدنی های قهوه خود لذت ببرید و هیدراته بمانید.

اگر به اثرات کافئین حساس هستید و نگران سطح هیدراتاسیون خود هستید، نوشیدن قهوه یا چای بدون کافئین را در نظر بگیرید که کافئین کمتری دارد و احتمال کمتری دارد اثرات ادرار آور ایجاد کند.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد قهوه و اثرات مختلف آن به بخش مقالات سایت (وبلاگ) مراجعه کنید.

One thought on “آیا نوشیدن قهوه باعث کم آبی بدن می‌شود!؟

  1. مبین میگوید:

    مقاله بسیار جالبی بود
    من مشکل سنگ کلیه دارم و دکتر منع کرده خوردن قهوه رو
    اما من بعد از قهوه مصرف مایعاتم رو بالا میبرم تا کمترین اثر رو روی کلیه هام داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *