تفاوت فیلترهای کاغذی و پارچه ای

تفاوت فیلترهای کاغذی و پارچه ای

تفاوت فیلترهای کاغذی و پارچه ای

‍در حالی که فیلتر پارچه ای از مدت ها پیش استفاده می شده؛ فیلتر های کاغذی از قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفته است. ملیتا بنتز (melitta bentz)یک خانم علاقمند به قهوه در آلمان که از فیلتر پارچه ای و وجود ذرات قهوه در فنجان ناراضی بود٬ کاغذ جاذب آب را برای عصاره گیری قهوه امتحان می کند و متوجه می شود که ذرات قهوه اصلا وارد فنجان نمی شوند و سپس این اختراع را در سال ۱۹۰۸ به ثبت می رساند.
امروزه ابزارهای مختلف دم آوری قهوه به روش چکه ای (pour over) وجود دارند که در همه آنها از انواع فیلتر استفاده می شود. در حالی که برخی از افراد از فیلتر پارچه ای یا فلزی استفاده می کنند؛ اکثر ما از فیلتر های کاغذی برای عصاره گیری قهوه استفاده می کنیم.
فیلتر های کاغذی به دو نوع سفید و کاهی وجود دارند اما نکته مهم این است که کدامیک از فیلترهای کاغذی سفید یا کاهی برای استفاده مناسب تر هستند؟
تفاوت اصلی بین این دو این است که فیلتر های کاهی کاملا طبیعی هستند ولی فیلتر های سفید توسط موادی سفید شده اند.
فیلتر های کاغذی به دو روش سفید می شوند؛ کلرین و اکسیژن. در بین این دو روش٬ روش اکسیژن طبیعی تر و ایمن تر است ولی روش کلرین باعث آلودگی های زیست محیطی می شود.
فیلتر های کاهی برای محیط زیست مضر نیستند چون روی آنها فرآوری صورت نگرفته است.

تاثیر این دو نوع فیلتر در طعم قهوه چیست؟
فیلتر کاهی را اگر قبل از شروع دم آوری شستشو ندهیم به احتمال زیاد طعم کاغذ را به قهوه منتقل خواهد کرد ولی فیلتر های سفید به دلیل فرآوری صورت گرفته روی آنها معمولا طعمی به قهوه اضافه نمی کنند .
توصیه ما این است که از هر نوع فیلتر کاغذی که استفاده می کنید؛ قبل از دم آوری آن را شستشو دهید. منظور از شستشو دادن این است که فیلتر را در دستگاه دمی خود قرار دهید٬ آن را با آب گرم خیس کنید و سپس آب درون ظرف را خالی کنید.
این کار علاوه بر حذف طعم کاغذ٬ باعث می شود که ابزار دمی و ظرف شما نیز گرم شود. معمولا بعد از یک بار شستشو طعم کاغذ از بین می رود اما ممکن است به شستشو دوم نیز نیاز داشته باشید؛ مخصوصا اگر حس چشایی شما حساس باشد. اگر بعد از بار دوم نیز طعم کاغذ را حس کردید حتما برند فیلتر خود را تغییردهید.

بیشتر بخوانید:  خوردن کدام نوع قهوه برای معده بی زحمت و بدون درد است؟

کیفیت و ضخامت فیلتر
کیفیت فیلتر در عصاره تمیز قهوه و چگونگی جریان آب بسیار مهم است و کوچکترین تفاوت تاثیر زیادی روی نوشیدنی شما خواهد داشت.
اول مطمئن شوید که سایز فیلتر شما برای ابزار دمی که استفاده می کنید مناسب باشد.بعد به ضخامت آن توجه کنید؛ فیلتر های نازک به سرعت جریان آب را از خود عبور می دهند و فیلترهای ضخیم تر چربی بیشتری را به خود جذب می کنند.
اگر می خواهید فیلتر سفید خریداری کنید٬ آن هایی که دارای علامت TCF هستند را انتخاب کنید. این علامت به این معنی است که این کاغذ کاملا بدون مواد کلرین سفید شده است و معمولا به عنوان نشانه ی فیلتر با کیفیت بالاتر در نظر گرفته می شود.
به یاد داشته باشید که کیفیت بسیار تاثیر گذار است؛ یک فیلتر سفید با کیفیت پایین می تواند مزه کاغذی بیشتری نسبت به فیلتر کاهی به قهوه شما وارد کند.

کدام نوع فیلتر را انتخاب کنیم؟
این کاملا به ترجیح شما بستگی دارد٬ مزه یا محیط زیست؟
اگر می خواهید نسبت به محیط زیست سازگارتر باشید از فیلتر کاهی باکیفیت استفاده کنید و قبل از دم آوری آن را خوب شستشو دهید ولی اگر نگران طعم کاغذ حتی بعد از دوبار شستشو فیلتر هستید٬ از فیلتر سفید که به روش اکسیژن سفید شده است٬ استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *