ماه مارس ماه آگاهی از کافئین است

کافئین _ ژورنال قهوه

پارادوکسی جالب : نه می توان با کافئین زندگی کرد و نه می توان بدون آن زندگی کرد !
آن فنجان قهوه صبحگاهی یا چای بعد از ظهری که ما را سرپا نگه می دارد یک ضرورت به نظر می رسد چرا که سیستم عصبی مرکزی ما را با پرمصرف ترین داروی روانگردان ، کافئین ، تحریک می کند .
بدن هر فرد متفاوت است و افراد کافئین را به طرق مختلف تحمل می کنند . آنچه مهم است این است که بدانید چه مقدار کافئین برای بدن شما مفید است و چه مقدار بیش از حد است .

ماه مارس ، ماه آگاهی از کافئین است ، که هدف آن افزایش آگاهی در مورد میزان مصرف کافئین است و شاید حتی به شما کمک کند تا این مقدار را کاهش دهید .

امروزه بیش از هر زمان دیگری کافئین در اطراف ما وجود دارد . فقط در قهوه و چای نیست ، در نوشیدنی‌های انرژی‌زا ، اسموتی‌ها ، بارهای گرانولا و … وجود دارد و هرچه کافئین بیشتری مصرف کنیم ، نسبت به اثرات آن مصونیت بیشتری پیدا می‌کنیم ، که باعث می‌شود برای احساس اثرات بیشتر به آن نیاز داشته باشیم . وقتی صحبت از کافئین و تأثیراتی که بر بدن دارد میشود ، همیشه مثبت نیست !

چه مقدار کافئین برای بدن زیاد است ؟

آخرین دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها بیان می کند که مصرف متوسط قهوه ( حداکثر سه تا پنج فنجان 8 اونس در روز یا حداکثر 400 میلی گرم کافئین در روز ) را می توان در سبک های تغذیه سالم گنجاند . توجه به این نکته ضروری است که هر فردی باید در نظر داشته باشد که کافئین واقعاً چه احساسی در او ایجاد می کند و فقط به دستورالعمل ها اعتماد نکند . اگر کافئین تأثیر قوی بر سیستم بدنی شما دارد ، احتمالاً بهترین کار این است که حداقل را رعایت کنید . به شهود خود اعتماد کنید و فقط به این دلیل که دستورالعمل‌های پیشنهادی می‌گویند که کافئین بیشتر بی‌خطر است ، به سراغ فنجان دیگری نروید .

یکی از خطرناک ترین اثراتی که کافئین بر بدن می گذارد ، روی غدد فوق کلیوی است که در بالای کلیه ها قرار می گیرند و وقتی با عوامل استرس زا مواجه می شویم ، هورمون هایی را در بدن ما ترشح می کنند که پاسخ مبارزه را فعال می کنند و برای زنده نگه داشتن ما در زمان خطر طراحی شده اند . مشکل کافئین این است که آن غدد را تحریک می کند و باعث ترشح آدرنالین در بدن می شود . هرچه کافئین بیشتری مصرف شود ، غدد فوق کلیوی بیشتر کار می کنند که این می تواند به شدت بر الگوهای خواب تأثیر گذار باشد زیرا پس از مصرف قهوه و فعال کردن غدد فوق کلیوی ، کورتیزول ( هورمون استرس ) وجود دارد و به بدن اجازه نمی دهد آن را به طور طبیعی در صبح تولید کند تا ما را در تمام روز هوشیار نگه دارد و تمام شب را در خواب نگه دارد .

بیشتر بخوانید:  قهوه و صنعت بتن !

اثرات کافئین بیش از حد چیست؟

  • افزایش فشار خون
  • افزایش خطر حملات قلبی
  • بیخوابی
  • سوء هاضمه
  • سردرد
  • افزایش اضطراب
  • پیری و چین و چروک پوست

در فنجان شما چه مقدار کافئین است؟

اگر ندانید در نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان چقدر کافئین وجود دارد ، درک اینکه واقعاً در یک روز چقدر کافئین مصرف می‌کنید ، دشوار است .
اگر مطمئن نیستید که آیا چیزی حاوی کافئین است ، برچسب آن را بررسی کنید . برخی از چای ها و نوشیدنی های آبمیوه که انتظار ندارید حاوی کافئین باشند در واقع حاوی مقدار زیادی کافئین هستند .

دانش قدرت است ! با صرف کمی وقت اضافی و انجام برخی تحقیقات خود را در مورد آنچه در بدن خود می گذارید آموزش دهید . دانستن میزان کافئین موجود در این نوشیدنی ها می تواند به شما کمک کند تا بهترین و سالم ترین انتخاب ها را برای خود داشته باشید . در اینجا لیستی از نوشیدنی های کافئین دار رایج و میزان کافئین موجود در آنها آورده شده است :
قهوه: 1 فنجان = 95 میلی گرم
چای سبز: 1 فنجان = 35-70 میلی گرم
ردبول: 1 قوطی = 111 میلی گرم
کوکاکولا: 1 قوطی = 23-35 میلی گرم

حذف کافئین از تغذیه

اگر علاقه مند به کاهش مصرف کافئین هستید اما نسبت به اثرات آن محتاط هستید ، ممکن است کاهش تدریجی آن آسان تر باشد . اگر معمولاً 2 فنجان قهوه در روز و یک نوشابه همراه ناهار می خورید ، سعی کنید یک هفته نوشابه را از ناهار خود حذف کنید و هفته بعد فقط 1 فنجان قهوه بخورید . ترک یکباره کافئین ممکن است منجر به برخی علائم ترک شود ، اما اگر مصمم هستید که سلامت خود را بهبود ببخشید و به بدن خود استراحت دهید ، دانستن این که علائم فقط موقتی هستند و بدن شما به مرور زمان خود را تنظیم می کند مفید است .

در اینجا برخی از علائم رایج ترک کافئین را بیان می کنیم که هر کسی می تواند با کاهش آن تجربه کند :

  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • یبوست
  • اضطراب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *