کافئین، چاقی و دیابت

کافئین و دیابت

کافئین امکان سوزاندن چربی بیشتر در بدن فراهم می‌کند و باعث می‌شود افراد حس سیری بیشتری داشته باشند .

نوشیدن قهوه می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ موثر باشد و قرار دادن قهوه در برنامه روزانه می‌تواند برای سلامتی مفید باشد .
طبق مطالعه جدیدی که در نشریه پزشکی بی‌ام‌جی (BMJ Medicine) منتشر شده است ، نوشیدن منظم قهوه می‌تواند چربی بدن را کاهش دهد و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کم کند .
به گزارش نیویورک پست ، محققان می‌خواستند ببینند قهوه‌نوشان به‌دلیل مصرف کافئین از ابتلا به دیابت نوع ۲ در امان‌اند یا به علت‌های دیگری مانند این‌که جزو قشر متوسط محسوب می‌شوند و توانایی مالی داشتن سبک زندگی سالم‌تر را دارند .
حدود ۱۰ هزار نفر با خصوصیات ژنتیکی نظیر ژن‌های سی‌وای‌پی ۱‌ای ۲ (CYP1A2) و ای‌اچ‌آر (AHR) که بر واکنش بدن به مصرف کافئین اثر دارند در این مطالعه بررسی شدند . محققان از روش آماری موسوم به تصادفی‌سازی مندلی که ابزاری برای پیدا کردن رابطه بین هر ویژگی و هر پیامد است استفاده کردند .
به گزارش نیویورک پست ، حاصل این شد که کافئین با سرعت کمتری در بدن افراد واجد این متغیرهای ژنتیکی هضم و جذب می‌شود و این افراد قهوه کمتری می‌نوشند ، اما میزان کافئین خونشان بیشتر است .
همچنین مشاهده شد همان گروه افراد شاخص توده بدنی و جرم چربی کمتری دارند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز برای آن‌ها کمتر است و ظاهرا کافئین علت این امر است .
خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در حدود نیمی از افراد همان گروه به این علت کمتر بود که شاخص توده بدنی کمتری داشتند .

بیشتر بخوانید:  خواص قهوه

شواهدی برای کاهش خطر دیابت نوع دو با کافئین

برخی شواهد نشان می‌دهد کافئین امکان سوزاندن چربی بیشتر در بدن فراهم می‌کند و باعث می‌شود افراد حس سیری بیشتری داشته باشند ، در نتیجه کمتر بخورند و لاغرتر بودن هم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد .
بنابر این گزارش ، بر اساس اعلام مرکز مهار بیماری‌ها ، از هر ۱۰ آمریکایی حدود یک نفر دیابت دارد که حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد آنان دیابت نوع ۲ دارند . عمدتا افراد بالای ۴۵ سال به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند .
دکتر دیپندر گیل ، نویسنده اول این مقاله از امپریال کالج لندن ، گفت : « این نتایج نشان می‌دهد مصرف کافئین ممکن است با داشتن شاخص توده بدنی کمتر و چربی کمتر در بدن ربط داشته باشد و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد . همچنین ممکن است سوخت‌وساز بدن را بهبود بخشد ، گرچه این بدان معنا نیست که افراد باید بروند مقدار زیادی نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرکالری مانند چای لته بنوشند . »
به گزارش نیویورک پست ، یک فنجان متوسط قهوه حاوی ۷۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین است و شواهد نشان می‌دهد ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند مصرف انرژی را تا حدود ۱۰۰ کالری در روز افزایش دهد ، اما قهوه علاوه بر این ، مواد شیمیایی دیگری نظیر دی‌ترپین‌ها نیز دارد که می‌توانند برای سوخت‌وساز بدن بسیار مضر باشند .

One thought on “کافئین، چاقی و دیابت

  1. شهلا میگوید:

    بسیار مطلب علمی و خوبی بود
    دکتر تغذیه ی من هم قبل باشگاه گفتن که قهوه بخورم تا سوختو ساز بدنم بالا بره

  2. کیوان میگوید:

    بسیار اطلاعات خوبی بود ممنونم از زحماتتون
    قهوه ی سبز رو شنیدم خیلی برای لاغری مفیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *